Problemen voorspellen bij een tweeslippige hartklep

De Hartstichting financiert onderzoek naar patiënten met een bouwfout in de hartkleppen. Zij hebben een hartklep die bestaat uit 2 slippen. Normaal zijn dit er 3. Ongeveer 1 tot 2% van de mensen heeft 2 in plaats van 3 slippen. Deze afwijkende bouw kan tot ernstige gezondheidsklachten leiden, maar dat hoeft niet.  De tweeslippige hartklep is een afwijking van de aortaklep. Deze bevindt zich tussen de linkerhartkamer en de aorta.

Voorkomen complicaties

Zo’n afwijkende klep kan een leven lang goed functioneren, maar bij de meeste patiënten treden vroeg of laat klachten op. Een tweeslippige aortaklep kan namelijk gaan vernauwen of lekken. Als een ernstige vernauwing of lekkage te lang onbehandeld blijft, kan uiteindelijk hartfalen ontstaan. Ook kan het eerste deel van de aorta wijder worden. Deze verwijding kan opeens openscheuren, vaak met dodelijke afloop. Om dit te voorkomen moet een verwijding tijdig geopereerd worden.

Voorspellen wie risico loopt op problemen

Het is nog niet goed te voorspellen welke patiënten met een tweeslippige aortaklep een verhoogd risico lopen op problemen. Daarom volgen de onderzoekers een groot aantal patiënten met deze afwijking: kinderen en volwassenen. De onderzoekers zoeken naar zogenaamde biomarkers. Dit zijn stofjes in het bloed of weefsel die verraden dat er schade aan het hart ontstaat of dat de aorta snel groeit.

De onderzoekers gebruiken geavanceerde technieken om de klep, bloedvaten en mogelijke andere hartafwijkingen af te beelden. Ook maken ze opnames van de bloedstromingen door het hart. Zo hopen ze biomarkers en andere signalen te vinden, die voorspellen of iemand problemen krijgt of niet. Daarnaast proberen de onderzoekers in dit project ook te ontdekken hoe deze afwijkende hartklep precies ontstaat.

Vervangen hartkleppen

Als de tweeslippige klep problemen geeft, kan deze vervangen worden. Er zijn 4 mogelijkheden om een klep te vervangen:

• kunstklep
  • varkensklep
  • menselijke donorklep
  • Rossprocedure: de longslagaderklep komt op de plaats van de aortaklep en een menselijke donorklep komt op de plaats van de longslagaderklep

> Meer over hartklepoperaties

Samen het type hartklep kiezen

De keuze voor een type hartklep is lang niet altijd gemakkelijk. Elke klep heeft voor- en nadelen. Voor de ene patiënt weegt een bepaald voor- of nadeel zwaarder dan voor een andere. Het is dus een persoonlijke voorkeur.

De onderzoekers ontwikkelen daarom een beslismodel voor patiënten en artsen. Patiënten krijgen uitgebreide voorlichting over de mogelijkheden en de onderzoekers testen of ze de informatie hebben begrepen. Vervolgens kijken de patiënten samen met hun arts welke klep de beste is. De onderzoekers hopen dat patiënten hun klep beter accepteren en een betere kwaliteit van leven hebben als ze zelf mee mogen beslissen.

Prof. dr. Jolien Roos, cardioloog en hoogleraar Cardiologie

“Mooi om te zien dat steeds meer kinderen met een hartafwijking de volwassen leeftijd bereiken.”

Lees het verhaal

Meer onderzoek op dit gebied

De Hartstichting steekt veel geld in onderzoek naar aangeboren hartafwijkingen. We willen deze afwijkingen eerder herkennen en beter behandelen. Hierdoor geven we kinderen de kans op een zo normaal mogelijk leven.

Meer over ons onderzoek

Stel je vraag aan de Infolijn

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chat met de Infolijn