Nieuwe hartklachten voorkomen bij kinderen met een hartaandoening

Per jaar worden 1.300 tot 1.400 kinderen met een hartafwijking geboren. Meer dan 85% hiervan bereikt de volwassen leeftijd. Veel kinderen met een aangeboren hartaandoening functioneren redelijk goed als ze jong zijn. Pas op volwassen leeftijd ontstaan (opnieuw) hartklachten. Onderzoekers willen deze hartproblemen op latere leeftijd voorkomen.

Hartklachten op latere leeftijd

Veel kinderen met een aangeboren hartaandoening leiden een redelijk normaal leven. Ze hebben op jonge leeftijd een of meerdere hartoperaties gehad en hun hart functioneert redelijk goed. Op volwassen leeftijd krijgen ze vaak last van ritmestoornissen, hoge bloeddruk in de longen of hartfalen. Hartfalen komt vaak doordat de rechterhartkamer minder goed werkt. Deze vorm van hartfalen is niet goed te behandelen. De huidige medicijnen werken vooral bij hartfalen waarbij de linkerhartkamer niet goed functioneert.

Arianne en René

“Tijdens de 20-wekenecho bleek dat Zinzy een hartafwijking had.”

Lees ons verhaal

Herstelprocessen kinderhart

Een groeiend kinderhart kan cellen vernieuwen en beschadigingen herstellen. Na langdurige overbelasting verliest het hart dit vermogen. Wetenschappers zoeken naar processen die het kinderhart beschermen. De onderzoekers bestuderen normale en afwijkende harten en kijken naar verschillen in herstel- en vernieuwingsprocessen. Ook willen ze weten welke eiwitten en genen in het bloed en welke weefsels deze processen aansturen. Dit inzicht is nodig voor nieuwe behandelingen tegen de achteruitgang van het hart.

Meer onderzoek op dit gebied

De Hartstichting steekt veel geld in onderzoek naar aangeboren hartafwijkingen. We willen deze afwijkingen eerder herkennen en beter behandelen. Hierdoor geven we kinderen de kans op een zo normaal mogelijk leven.

Meer over ons onderzoek

Stel je vraag aan de Infolijn

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chat met de Infolijn