Met steun van de Hartstichting heeft onderzoek naar aangeboren hartafwijkingen veel mooie resultaten opgeleverd. En we investeren geld om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat het hart van kinderen met een hartafwijking ook op volwassen leeftijd sterk blijft.

Veel bereikt

Tot de jaren 80 was het kinderhartje alleen maar van binnenuit te bekijken. Met beeldvormende technieken, zoals echografie, kan dit nu van buitenaf. Dit geeft een chirurg een veel beter beeld van het hartje, waardoor hij gerichter kan opereren. Kinderen worden steeds jonger geopereerd en de ingreep is steeds minder risicovol. Het resultaat is dat nu ongeveer 90% ​van de kinderen met een hartafwijking de volwassen leeftijd bereikt. In de jaren 70 was dit nog maar 15%.

Resultaten uit onderzoek

Onze droom

Alle kinderen met een aangeboren hartafwijking hebben een onbezorgde jeugd en hebben ook op latere leeftijd weinig hartproblemen.

Betere toekomst voor hartenkinderen

Kinderen met een aangeboren hartafwijking krijgen later vaak opnieuw hartproblemen. Wetenschappers zoeken naar manieren om dit te voorkomen.