Uw hulp is nodig

Elke dag overlijden 35 mensen aan een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Vaak in en rond het huis. Hun kans om te overleven is sterk verhoogd als er binnen 6 minuten mensen ter plekke zijn die starten met reanimeren en een AED gebruiken.

We stimuleren daarom dat:

• jongeren leren reanimeren op school
  • zoveel mogelijk mensen een reanimatiecursus volgen en deze jaarlijks herhalen
  • elke buurt voldoende burgerhulpverleners heeft: vrijwilligers die oproepbaar zijn bij een hartstilstand

Uw hulp is cruciaal om levens te redden!

Oproepbaar bij een een hartstilstand

Om meer levens te redden hebben we burgerhulpverleners nodig. Dit zijn vrijwilligers die zijn aangesloten bij een oproepsysteem reanimatie. Zij krijgen bij een hartstilstand in hun buurt een oproep om te reanimeren of om een AED te halen. Zo bieden zij hulp in de eerste levensbelangrijke 6 minuten na een hartstilstand. Lees hoe dit systeem werkt

Hulp van omstanders is hard nodig, want de ambulance doet er vaak langer dan 6 minuten over om het slachtoffer te bereiken. En juist die eerste 6 minuten zijn van levensbelang! Bekijk eens de film van Marjan die als burgerhulpverlener het leven redde van haar buurman Coen. Hij is haar eeuwig dankbaar.

Om het systeem goed te laten werken in heel Nederland hebben we nog 25.000 mensen nodig zoals Marjan. Wilt u ook het leven redden van uw buurtgenoot?

Word ook burgerhulpverlener

Reanimatiecursussen in het hele land

Samen met een netwerk van vrijwilligers, onze Reanimatiepartners, bieden we in het hele land reanimatiecursussen aan. Hierdoor houden we de kosten laag. Erkende instructeurs van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) begeleiden de cursussen.

Reanimeren en het bedienen van een AED is eenvoudig te leren. In een cursus van 4 uur leert u alle vaardigheden om een leven te redden bij een hartstilstand.

Marieke: “Ik hoop niet dat het nodig is, maar ik ben blij dát ik kan reanimeren en zo misschien wel iemands leven kan redden.”

Aanmelden reanimatiecursus

Jongeren leren reanimeren op school

De Hartstichting wil dat leerlingen vanaf 14 jaar reanimatieles op school krijgen. Wij bieden middelbare scholen ondersteuning bij het geven van reanimatielessen. Zo hopen we op veel nieuwe burgerhulpverleners in de toekomst.

Het initiatief is goed opgepakt. In 2016 doen al 125 middelbare scholen in Nederland mee. Zij geven reanimatieles aan hun leerlingen. Lees meer over het project Reanimatieonderwijs op school

Heel Nederland één 6-Minutenzone

De droom van de Hartstichting is dat in heel Nederland binnen 6 minuten hulp geboden wordt bij een hartstilstand. Door het inrichten van zogenaamde 6-minutenzones zijn er veel extra levens te redden.

In een 6-Minutenzone:

• werkt de 112 meldkamer met een oproepsysteem voor reanimatie
  • zijn voldoende burgerhulpverleners aangemeld bij het oproepsysteem
  • zijn voldoende AED's beschikbaar via het reanimatie oproepsysteem van de 112 meldkamer

Lees meer over een 6-Minutenzone

Blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over onze activiteiten, hart- en vaatziekten en wetenschappelijk onderzoek.

Feiten & cijfers

Elke week

Nederlanders krijgen een hartstilstand buiten het ziekenhuis

Bel

1-1-2

bij een hartstilstand

Leer reanimeren

4 uur

duurt een reanimatiecursus

Wijnand

In ons dorp hebben we 13 AED's en staan veel vrijwilligers paraat bij een hartstilstand.

Deel via: