De Hartstichting investeert in onderzoek om het hart sterk te houden.

Een aantal voorbeelden van wat we doen:

• zoeken naar signaalstofjes om een hartinfarct te zien aankomen
  • werken aan betere beeldvormende technieken (CT- en MRI-scans)
  • repareren van de hartspier na een hartinfarct

Het hart moet sterk zijn en blijven.

Hartstichting eric boersma buisje bloed signaalstoffen
Zoeken naar signaalstoffen in het bloed.
Ct vierkant
Conditie van de bloedvaten beter in beeld.
Hartstichting   wetenschapper pipet roteren
Stamcellen om het hart te repareren.

Signaalstofjes voor een hartinfarct

Met signaalstoffen is het mogelijk om een hartinfarct te zien aankomen. Hoe meer van deze signaalstoffen we leren kennen, hoe beter het risico op een hartinfarct is in te schatten. Als je weet dat je in gevarenzone zit, krijg je op tijd de juiste medicijnen en is een infarct te voorkomen.

Signaalstofjes voor hartinfarct

Betere beeldvormende technieken

De Hartstichting financiert onderzoek om de bloedvaten en het hart steeds beter in beeld te krijgen. De beelden van CT- en MRI-scans worden steeds scherper en bevatten meer details. Zo laten ze bijvoorbeeld zien op welke plekken de hartspier te weinig zuurstof krijgt. Hiermee is nog beter te bepalen of verdere behandeling nodig is en op welke plek het werkelijke probleem zit.

Hart sterk houden na een infarct

Een hartinfarct beschadigt je hart blijvend. Dat kunnen we nu nog niet oplossen, iemand is voor altijd hartpatiënt. Deze mensen kunnen hartfalen ontwikkelen en krijgen dan te maken met allerlei klachten, zoals extreme vermoeidheid.

Onderzoek naar stamcellen is veelbelovend voor mensen met een hartinfarct. Wetenschappers verwachten dat met stamcellen het afgestorven stukje hartspier is te herstellen. Zo houd je het hart sterk en is hartfalen te voorkomen.

Blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over onze activiteiten, hart- en vaatziekten en wetenschappelijk onderzoek.

Onderzoek naar signaalstofjes

Onderzoek naar signaalstofjes is belangrijk voor elke hart- en vaatziekte. Daarom doen we daar veel onderzoek naar.

Onderzoek naar signaalstofjes bij hart- en vaatziekten

Steun onderzoek

Help ons jouw hart sterk te houden. Geef voor onderzoek naar signaalstofjes of steun ons op andere manieren.

Geef voor onderzoek

Prof. dr. Pim van der Harst

In de toekomst is er een app die inzicht geeft in de conditie van je bloedvaten.

Deel via: