De Hartstichting zet zich in voor een rookvrije toekomst van kinderen. Roken verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Het is daarom belangrijk dat kinderen opgroeien in een rookvrije omgeving en niet beginnen met roken.

Samen met diverse partners stimuleren we maatregelen die kinderen rookvrij laten opgroeien, zoals:

• rookvrij maken van de omgeving waarin kinderen opgroeien
  • rokers motiveren om te stoppen
  • rokers vragen niet te roken in het bijzijn van kinderen
  • de overheid oproepen om maatregelen te nemen om roken minder normaal en aantrekkelijk te maken voor de jeugd

Hoe minder mensen roken, hoe gemakkelijker het voor kinderen is om rookvrij op te groeien.

Iedere week raken honderden kinderen in Nederland verslaafd aan roken.

Rookvrij opgroeien

De Hartstichting wil voorkomen dat jongeren beginnen met roken.

Om dit te laten slagen richten we ons op:

• het wegnemen van de verleiding tot het kopen van tabaksproducten
  • het rookvrij maken van de omgeving waarin kinderen wonen en spelen
  • rookvrij maken van sportverenigingen

Kinderen die opgroeien in een rookvrije omgeving:

• krijgen geen tabaksrook meer binnen door meeroken
  • zien geen ongezond (voorbeeld)gedrag in hun omgeving van mensen die roken, waardoor ze minder snel zelf gaan roken

Rookvrije sportterreinen

Drie kwart van de jeugd is lid van een sportvereniging, een plek waar nog altijd veel gerookt wordt. Voor kinderen is het moeilijk om roken te weerstaan als zij anderen zien roken. Zeker als dat iemand is tegen wie zij opkijken, zoals sporters of de trainer.

Sporten is gezond, roken past daar niet bij. De Hartstichting steunt sportclubs om hun vereniging rookvrij te maken. Maak ook uw sportvereniging rookvrij met gratis materialen.

Gevaren meeroken

Meeroken is schadelijk. Dit geldt voor zowel het inademen van tabaksrook binnenshuis als rook in de buitenlucht. Alles telt mee, er is geen veilig niveau van blootstelling aan tabaksrook.

Meerokende kinderen hebben grotere kans om verslaafd te raken aan nicotine. Ze hebben ook een hoger risico op allerlei aandoeningen. Moeders die roken tijdens de zwangerschap hebben een grotere kans op complicaties tijdens de zwangerschap en het risico op wiegendood is vergroot.

Zien roken doet roken

Kinderen zien dagelijks volwassenen roken en beschouwen dit vaak als normaal gedrag. Ze denken bovendien dat ze volwassener overkomen als ze roken. Dit volwassen imago is een reden om te gaan roken. Ouders zijn het voorbeeld voor hun kinderen. Het is bekend dat kinderen van rokende ouders eerder gaan roken dan kinderen van niet-rokende ouders.

Als volwassenen stoppen met roken, komt dit dus ten goede aan de gezondheid van hun kinderen.

Rookvrije Generatie

De Hartstichting is een van de initiatiefnemers van de Rookvrije Generatie. Deze beweging werkt toe naar een samenleving waarin opgroeiende kinderen worden beschermd tegen tabaksrook en de verleiding om te gaan roken.

Iedere week raken honderden kinderen in Nederland verslaafd aan roken. We willen ervoor zorgen dat kinderen niet meer in de verleiding komen om te gaan roken. Dat lukt als we samen het goede voorbeeld geven en de omgevingen waar kinderen komen rookvrij maken. Iedereen kan iets doen. Zo gaan we samen op weg naar een Rookvrije Generatie.

Stoppen met roken

Als volwassenen stoppen met roken, helpt dit om kinderen te beschermen tegen tabaksrook.

De Hartstichting helpt mensen te stoppen met roken:

Oktober is dé maand om te stoppen met roken. Tijdens Stoptober krijgt u hulp van andere stoppers en is er een app als hulpmiddel.

Samen werken aan een Rookvrije Generatie

De Hartstichting werkt samen met diverse partijen aan de Rookvrije Generatie en steunt diverse initiatieven.

Alliantie Nederland Rookvrij!

De Alliantie Nederland Rookvrij! is een samenwerkingsverband van publieke en private organisaties die strijden voor een samenleving waarin niemand meer hoeft te (over)lijden aan de gevolgen van roken. De Hartstichting is mede-oprichter van deze Alliantie.

Meer informatie over de Alliantie

Wereld Niet Roken Dag

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft 31 mei uitgeroepen tot Wereld Niet Roken Dag (WNRD). Overal ter wereld vragen organisaties op die dag aandacht voor de gevaren van roken. Jaarlijks is er een ander thema. Met verschillende partners organiseert de Hartstichting activiteiten rond Wereld Niet Roken Dag.

Schoolproject ‘Het beste idee’

De Hartstichting betrekt ook de jongeren zelf en laat ze nadenken over een rookvrije samenleving.

In 2015 deden we bijvoorbeeld mee aan de jaarlijkse wedstrijd 'Het beste idee' van het Augustinianum te Eindhoven. Leerlingen van 5VWO kregen de opdracht: ‘Bedenk een product dat voorkomt dat jongeren tussen de 12 en 18 jaar beginnen met roken’. 35 groepjes werkten een idee uit.

Lees welk idee gewonnen heeft

Feiten & cijfers

In Nederland

3,6 miljoen

rokers

Iedere week

> 100

kinderen starten met roken

Elk jaar

> 20.000

mensen overlijden aan de gevolgen van roken

Gui

Als jonge hartpatiënt wil ik jongeren waarschuwen: begin nooit met roken!

Deel via: