Feiten vrouwen en hartklachten​

1. Vrouwen hebben bij een hartinfarct vaker signalen die minder duidelijk zijn dan mannen.
  2. Na problemen in de zwangerschap (hoge bloeddruk en diabetes) loop je een hoger risico op latere hartklachten.
  3. Slagaderverkalking ontwikkelt zich bij vrouwen vaak anders dan bij mannen.
  4. Vrouwen hebben vaker problemen in de allerkleinste bloedvaatjes in het hart.
  5. Vrouwen krijgen zo’n 7 tot 10 jaar later hartklachten dan mannen. Vrouwelijke hormonen lijken hen tot de overgang te beschermen.

Meer over hart- en vaatziekten bij vrouwen?

Vraag dan onze gratis folder aan. Hierin lees je meer over de symptomen, oorzaken en verschillen tussen mannen en vrouwen.
iPad met foto van drie vrouwen die elkaar omhelzen

Problemen in de kleine vaatjes

Vrouwen hebben vaker problemen met de kleine vaatjes van het hart. Dit zorgt voor klachten, maar het is voor de cardioloog moeilijk om erachter te komen wat er precies aan de hand is.

Onderzoek

We willen dat meer vrouwen op tijd de juiste diagnose en behandeling krijgen. Daarom steunt de Hartstichting onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen.

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag