Reanimatiediploma

Wouter zet zich ook actief in voor meer AED's in het openbaar en hij staat helemaal achter het systeem van burgerhulpverlening. Mensen met een reanimatiediploma kunnen zich hiervoor aanmelden en krijgen dan een oproep bij een hartstilstand in de buurt. Met al zijn inspanningen hoopt hij dat nog meer omstanders direct hulp kunnen bieden bij een hartstilstand. En dat er meer levens gered worden natuurlijk.

Reanimeren vergroot overlevingskans

“In mijn werk kom ik dagelijks in aanraking met patiënten in levensbedreigende situaties. Via de ambulance krijgen wij dan een melding over iemand die op straat een hartstilstand heeft gekregen. Wat mij vooral irriteert is de zin: 'De ambulancebroeders zijn gestart met reanimatie, er is niets gedaan totdat ambulance arriveerde…', waarom is er niets gedaan?”

“Bij een hartstilstand geldt dat hoe sneller gestart wordt met hartmassage en beademing, hoe groter de kans op overleving. En ook is de kans op een goed herstel veel groter. Als men dus niets heeft gedaan tot aankomst van de ambulance, weten wij in het ziekenhuis al dat de overlevingskansen zijn afgenomen. Wij doen uiteraard onze uiterste best voor de patiënt, maar omstanders geven de patiënt de allerbeste kans op overleven.”

Wouter geeft reanimatieles aan leerlingen die oefenen op een pop.

Opleiding erkend reanimatie-instructeur

“Deze dagelijkse confrontaties op mijn werk waren voor mij de reden om de opleiding tot erkend reanimatie-instructeur te volgen bij de Nederlandse Reanimatieraad. Ik wilde er zelf iets aan doen dat meer mensen kunnen reanimeren en te hulp schieten op straat."

“Na het halen van het diploma mag je officiële reanimatietrainingen geven in het hele land. Ik ben gestart in het ziekenhuis en vond het direct heel erg leuk en waardevol werk. Ik kreeg veel positieve reacties.”

Mensen leren reanimeren

“In 2011 ben ik samen met een collega een stichting begonnen. Samen willen we zoveel mogelijk burgers leren reanimeren. Ook komt het bedienen van een AED aan bod in de cursus. Een super belangrijk apparaat. Een AED is in staat om het hart met een soort elektrische schok te resetten en de hartslag weer op gang te brengen. Het is niet moeilijk om dit apparaat te bedienen, maar je moet het wel even weten.”

"Inmiddels hebben wij al vele honderden mensen getraind. Daar ben ik best trots op.”

Wouter geeft hartmassage aan een pop.

Reanimatiepartner van de Hartstichting

“Wij zijn met onze stichting Reanimatiepartner van de Hartstichting. Heel handig, want je krijgt veel steun en gratis materialen en lesboekjes. Zo kunnen we de prijs van de cursussen laag houden en door alle communicatie vanuit de Hartstichting weten veel cursisten ons te vinden.”

“Ook het contact met de andere partners is waardevol. Je kunt veel van elkaars aanpak leren.”

6-Minutenzone

“Daarnaast proberen wij zoveel mogelijk AED’s in het straatbeeld te krijgen, die altijd beschikbaar zijn. Dus 24 uur per dag, 7 dagen per week. We doen dit om zoveel mogelijk 6-Minutenzones te realiseren. In een 6-Minutenzone kan een slachtoffer van een hartstilstand binnen 6 minuten gereanimeerd worden en is er een AED aangesloten.”

“Ik hoop dat veel buurten of gemeenten zelf een 6-Minutenzone opzetten, zodat in de toekomst dit in een groot deel van Nederland gerealiseerd is. Dit verhoogt de overlevingskans na een hartstilstand enorm.”

Burgerhulpverlener

“Een grote stap is al gezet door de komst van burgerhulpverlening. Er zijn twee systemen in Nederland die werken met burgerhulpverleners: Hartveilig Wonen en Hartslagnu. Bij beide systemen worden burgers ingezet om zo snel mogelijk naar het slachtoffer te gaan om de reanimatie te starten."

“Behalve vrijwilligers zijn ook altijd beschikbare AED’s nodig. Om je aan te melden als burgerhulpverlener heb je geen medische achtergrond nodig, maar je moet wel eerst een reanimatiecursus volgen.”

Oproep voor reanimatie

“Zelf ben ik ook als vrijwilliger aangesloten bij Hartveilig Wonen. Zo kreeg ik een reanimatieoproep, waarbij iemand thuis een hartstilstand had gekregen. Het slachtoffer woonde niet ver bij mij vandaan.”

“Ik hoefde niet na te denken, greep de AED en stapte op mijn fiets. Binnen 4 minuten was ik op het aangegeven adres. De persoon werd al gereanimeerd door zijn buurman. Ik sloot de AED aan en het apparaat adviseerde om een schok toe te dienen. Altijd spannend.”

Twee paar handen oefent hartmassage op een reanimatiepop.

Leven gered van buurtgenoot

“Na enige tijd reanimeren was de eerste ambulance ter plaatse. Het ambulancepersoneel constateerde een hartritme en daarom kon de reanimatie gestaakt worden. Mooi dat ik zo kon meehelpen het leven te redden van mijn buurtgenoot. Dit is precies waar het om gaat. Er is snel begonnen met reanimeren en de AED heeft het hart weer in een normaal ritme geschokt. Dit alles vóórdat de ambulance er was, tel uit je winst.”