Buikpijn

“Ik heb 's avonds boodschappen gedaan met mijn man Jimmy. Terwijl ik rustig aan mijn laptop wat e-mails zit te lezen, krijg ik buikpijn. Voor de zekerheid gaan we naar de verloskundige in het ziekenhuis. Daar blijkt dat ik weeën heb en 3 cm ontsluiting. Ik krijg weeënremmers en longrijpers toegediend. Daarna wordt het weer rustig.”

Hartinfarct

“Achteraf is het mijn geluk geweest dat ik al in het ziekenhuis was. Op een dag voel ik me opeens heel raar worden en bel de verpleging. Op dat moment krijg ik pijn op de borst, het straalt uit naar mijn linkerarm en kaak. Ik besef dat het niet goed is en dat het niks met mijn zwangerschap te maken heeft.”

“De verpleging komt en denkt eerst aan hyperventilatie. Maar ik zeg dat het echt niet goed is en benoem de pijnklachten. Dan wordt er een ECG gemaakt. Die is niet goed. Ik heb een hartinfarct gehad en moet met spoed naar het Radboudumc in Nijmegen.”

Scheur in kransslagader

“Na onderzoeken ontdekken de artsen dat ik een aangeboren afwijking heb, een zwakke plek in de linkerkransslagader (SCAD). Deze aandoening blijkt vaker tijdens de zwangerschap tot problemen te leiden. In de zwakke plek in de slagaderwand is een scheur ontstaan. Deze scheur leidt tot een afsluiting van de kransslagader over een lengte van 10 cm en heeft het hartinfarct veroorzaakt. Dotteren blijkt in mijn geval niet mogelijk.”

Wendy maakt een kopje thee voor zichzelf.

Ernstig hartfalen na bevalling

“De tweeling wordt gehaald met een spoed keizersnede na 32,5 week zwangerschap. Onze zoon Vinny weegt 1709 gram en dochter Roxy weegt 1870 gram. Ze doen het allebei meteen goed. Mij houden ze nog 5 dagen in slaap. Ik word wakker als 26-jarige moeder en hartpatiënt op de hartbewaking, waar ik drie weken lang lig.”

“Ik heb ernstig hartfalen overgehouden aan mijn hartinfarct. Ik heb een ICD en slik dagelijks medicijnen. Verdere behandeling is niet mogelijk. Er is nog onderzocht of mijn aandoening erfelijk is, maar er zijn geen erfelijke factoren aangetroffen.”

Telefoontje voor donorhart

"In het najaar van 2018 kreeg ik een donorhart. Een dag die ik nooit zal vergeten. Ik had 's middags nog de kinderen uit school gehaald met mijn scootmobiel. Die avond zat ik televisie te kijken, de kinderen lagen al op bed. Ineens ging de telefoon. Op de een of andere manier wist ik gelijk dat dit hét telefoontje was dat er een donorhart voor me was."

"In het ziekenhuis krijg je dan eerst te maken met allerlei procedures en controles. Dat is heel vreemd. Je probeert je erop in te stellen dat je de operatie in gaat, maar tegelijk moet je er rekening mee houden dat het afgeblazen kan worden. Dat gebeurde niet, uiteindelijk kregen we groen licht. Het afscheid van Jimmy en mijn ouders, en al eerder van mijn kinderen en mijn schoonouders, was heel emotioneel. Maar ik heb altijd vertrouwen gehad dat het goed zou komen”.

Verrassing voor het gezin van Wendy

Edit van Paassen van de Hartstichting:

"Wendy heeft veel meegemaakt maar is ondanks alles altijd positief gebleven. Tijdens haar ziek zijn heeft zij zich regelmatig ingezet voor de Hartstichting, om aandacht te vragen voor hart- en vaatziekten. Om haar hiervoor te bedanken, verrasten we haar namens het VriendenFonds van de VriendenLoterij met een week vakantie voor het hele gezin."

Vertrouwen in de toekomst

“Mijn leven, maar ook dat van mijn partner, is afgelopen jaren enorm veranderd. Met mijn donorhart zie ik de toekomst met vertrouwen tegemoet. Je blijft altijd kwetsbaar. Ik moet alert blijven en mijn medicijnen slikken. Maar ik ben heel positief en heb vertrouwen in de toekomst."

Wendy zit in een stoel en leest een tijdschrift.

Vertel jouw verhaal

Ben jij ook in aanraking gekomen met hart- en vaatziekten en wil je deze ervaring delen? We zijn erg benieuwd naar jouw verhaal.