Thijs Zonneveld: "Waar blijft de maatschappelijke onrust over de gezondheidspandemie?"

"Waar blijft de maatschappelijke onrust over de gezondheidspandemie?"

Boekenkasten puilen uit van alle onderzoeken en rapporten over het belang van sporten en bewegen. Maar nog steeds bewegen we te weinig en dat frustreert voormalig wielrenner en tegenwoordig journalist en schrijver Thijs Zonneveld enorm. Als ambassadeur van de Hartstichting wil hij Nederland meer in beweging krijgen. “We moeten nu in actie komen en het tij keren in de gezondheidspandemie die al decennia aansleept.”

In zijn eigen jeugd was buitenspelen en veel bewegen de normaalste zaak van de wereld. Tussen 1998 en 2007 fietste Thijs op hoog niveau in de amateurklasse. Toen hij stopte met wedstrijdkoersen, heeft hij een half jaar zijn fiets niet aangeraakt. Maar dat bleek geen goed idee.

“Ik voelde ik me superslecht, kreeg hartkloppingen, mijn lijf riep me tot de orde ‘wat je nu aan het doen bent, kan echt niet’. Sindsdien sport ik weer regelmatig, ook in competitieverband. Omdat ik het leuk vind, maar zeker omdat het belangrijk is om mijn hart gezond te houden.”

Schoolplein

Dat besef wil hij niet alleen zijn kinderen, maar iedereen meegeven. In zijn columns voor het AD spreekt hij geregeld zijn frustratie en ergernis uit over het gebrek aan urgentie als het gaat om bewegen. Volgens Thijs laten al die rapporten en onderzoeken van de afgelopen jaren juist zien dat we te maken hebben met een gezondheidspandemie.

“Als oud-wielrenner en tegenwoordig journalist vind ik het mijn taak en verantwoordelijkheid om dit nog meer onder de aandacht te brengen. We moeten ons heel goed realiseren dat voldoende bewegen een essentieel onderdeel van ons leven is. En als we niets doen, we deze gezondheidspandemie houden.”

Investeren in gezondheid

Hij wil zeker niet alleen naar de overheid wijzen, want onze samenleving is de afgelopen decennia nu eenmaal veel individualistischer ingesteld en we hebben het steeds drukker gekregen. Werden clubs vroeger gedragen door de lokale middenstand en buurtgenoten die zich vrijwillig inzette voor ‘hun’ club, nu leunt onze beweegcultuur op de goedwillendheid van een paar duizend mensen.

Gezondheidspandemie

“Als je ziet welke maatregelen we vanwege corona allemaal kunnen nemen - hoeveel geld daaraan ook is uitgegeven om de coronapandemie te bestrijden - snap ik dat ook. Maar over de gezondheidspandemie die al decennia aansleept en steeds erger wordt, daar hoor je niemand over. Hier zou veel meer maatschappelijke onrust over moeten bestaan. Al was het maar uit economisch perspectief omdat als je nu niet investeert in de gezondheid en welzijn van mensen je over 10, 20 jaar de rekening honderdvoudig terugbetaalt.”

(On)gezonde voeding

“We zullen met elkaar inventief moeten zijn, maar de overheid moet het ook makkelijker maken om te bewegen. Niet moeilijker zoals nu wel gebeurt. Want waarom is ongezond eten nog steeds goedkoper dan gezonde voeding? Het aantal fastfoodketens op 5 minuten lopen van een middelbare school is met de helft toegenomen.

Er worden stukjes schoolplein opgeofferd voor een kiss & ride-stroke, omdat ouders hun kinderen met de auto naar school kunnen brengen. Daar kan ik dus niet bij met mijn verstand. Ik wil er samen met de Hartstichting voor zorgen dat de lat om te bewegen zo laag mogelijk komt te liggen.”

Thijs Zonneveld (1980) was tussen 1998 en 2007 wedstrijdrenner in de amateurklasse. Tegenwoordig is hij journalist en columnist bij het AD. Daarnaast schreef hij diverse boeken waaronder de bestseller Thomas Dekker, ‘Mijn gevecht’, ‘De Suikerspin en andere wielerverhalen’ en meest recent ‘Altijd Koers’. Thijs zal zich als ambassadeur van de Hartstichting ook in gaan zetten voor CYCLE NL, het fietsevenement van de Hartstichting.