Veel voldoening

“Ik vind het leuk om dingen te regelen. Dat doe ik in mijn baan als projectleider bij een bouwkundig adviesbureau, maar ook in mijn vrijwilligerswerk voor de Hartstichting. Daar haal ik veel voldoening uit”.

Helpen waar je kunt

“Van huis uit heb ik meegekregen dat je een ander altijd helpt waar je kunt. Zo ben ik bedrijfshulpverlener, heb ik een reanimatie- en AED-training gedaan en mij aangemeld als burgerhulpverlener. Met Oud en Nieuw, 10 minuten na 00.00 uur kregen we nog een oproep, een vreemd begin van dit nieuwe jaar. Vanzelfsprekend zijn we er direct heen gegaan, maar gelukkig kwam de ambulance gelijk met ons aan.”

Zorg voor je hart

“Zelf zou ik graag meer willen sporten, maar door mijn chronische aandoening kan ik dat niet. Ik wandel wel veel. En ik eet gezond en gevarieerd. Verder doe ik dingen die ik leuk vind en waarbij ik goed kan ontspannen. Tijdens mijn zwangerschap kwam ik met 18 weken thuis te zitten. Om mezelf bezig te houden, ben ik toen begonnen met haken. Het is mijn grote hobby geworden, ik heb het mezelf aangeleerd en kan nu alles maken. Omdat ik er veel bij moet rekenen en tellen, leidt het me af van de chronische pijn die ik heb.

Verder knutsel ik graag en ben ik heel veel bezig met mijn moestuintje in de achtertuin, samen met mijn zoon. We hebben zelfs onze eigen knuffelbijen voor een goede bevruchting van alle planten. Juist dat is gezond.”

Onze collecte in Zwolle

“Elf jaar geleden meldde ik mezelf in 1e instantie aan als wijkhoofd in Zwolle. Maar er was behoefte aan menskracht in de lokale collecteorganisatie, dus werd ik comitélid. Ik heb veel taken naar me toegetrokken en ben gaan bouwen aan de organisatie zoals die nu is. Zo hadden we 10 jaar geleden 12 wijkhoofden, nu zijn dat er 44. Ons bestand telt 1.000 collectanten, waarvan er jaarlijks zo’n 600 lopen. Ook de opbrengst is gestegen. 2019 was een topjaar met zo’n 32.000 euro.”

Sabine houdt een collectebus vast
Een goed team bestaat uit mensen die ongevraagd goed met elkaar kunnen samenwerken.
— Sabine

Nieuwe collectanten vinden

“We zorgen dat er in heel Zwolle gecollecteerd wordt. Ook in de nieuwbouwwijken. Dit betekent dat we altijd op zoek zijn naar nieuwe collectanten. Het liefst zoeken we in de groep van 35 tot 50 jaar. Deze groep heeft wat meer tijd dan de jongere mensen en ze blijven vaak langere tijd. Ik denk dat ik vrij makkelijk in de omgang ben en uitstraal dat ik er plezier in heb. Dat werkt aanstekelijk. En ze zien dat we het serieus en professioneel aanpakken, dat ze op ons kunnen terugvallen en we ze helpen als dat nodig is”.

Help je mee met mobiel collecteren?

Met maar 1 druk op de knop doe jij mee met de mobiele collecte. Dit kan waar én wanneer je wilt, bijvoorbeeld vanaf de bank. Jouw bijdrage kan het verschil maken!
Een vrouw collecteert mobiel

Vele handen maken licht werk

“Mensen vragen me wel eens hoe ik het allemaal regel, naast mijn 36-urige werkweek. Maar als je met een duidelijke structuur werkt en het efficiënt organiseert, valt het best mee. Er was een jaar dat ik zelf 6 wijken had, dat was te veel, dan zoek ik daar een oplossing voor. Nu werken we, naast een vast wijkhoofd per wijk, met 2 wijkhoofden die ‘vliegende keep’ zijn. Als een wijkhoofd niet kan, valt een vliegende keep in, zo zit je nooit zonder en kan de collecte altijd doorgaan. Ook mijn man helpt mee, met het rondbrengen van de materialen. En zelfs mijn zoontje helpt al, hij vindt het leuk om de bussen in elkaar te zetten”.

Voor anderen én voor jezelf

“Tegen mensen die twijfelen, zeg ik altijd: ‘Je doet het natuurlijk in de 1e plaats voor anderen, maar je haalt er ook veel voor jezelf uit’. Dat meen ik echt. Je leert je wijk goed kennen, doet sociale contacten op in je buurt. Zeker als je ergens net woont. Ik heb al mooie contacten zien ontstaan. Zo ken ik een aantal mensen die door de collecte goede vrienden zijn geworden. En je weet dat er met de opbrengst belangrijk onderzoek wordt gedaan om hart- en vaatziekten in de toekomst te verminderen en beter te behandelen”.

Sabine vormt een hart met haar handen