"Om Dordrecht hartveilig te maken, hebben we een complete dekking van AED's en burgerhulpverleners nodig in de gemeente. Dit is lastig en de coronapandemie maakt het niet gemakkelijker. In deze tijd is het een uitdaging om burgerhulpverleners en eigenaren van AED's enthousiast en gemotiveerd te houden. " vertelt Robert.

Inzicht in dekking dankzij HartslagNu

"Sinds een paar jaar ben ik partner van HartslagNu. Dankzij dit reanimatie oproepsysteem heb ik goed inzicht in de dekking van AED's en burgerhulpverleners in mijn regio. Zo kan ik zien of burgerhulpverleners hun training bijhouden en benader ik ze actief als hun certificaat verloopt. Daarnaast houd ik in de gaten of AED's op non-actief staan. Samen met de beheerders van de AED's werk ik aan een oplossing. Het is een aardige klus, maar het is de moeite meer dan waard."

Samenwerken met de gemeente

"Ongeveer 1,5 jaar geleden heeft de gemeente geld vrij gemaakt om de ‘witte vlekken’ in Dordrecht weg te werken. Inmiddels zijn er al 14 vlekken opgevuld en dit is fantastisch. Ik heb wel mijn best moeten doen om dit onderwerp op de agenda van de gemeente te krijgen. Zo heb ik de gemeente een gratis AED-kast voor hun AED aangeboden. Ook heb ik de bestuursleden en wethouders een gratis workshop reanimeren gegeven."

Word burgerhulpverlener

"Naast focus op het behoud van burgerhulpverleners, houd ik me ook bezig met werving. Ik wil een hogere dichtheid van burgerhulpverleners in de Dordtse wijken. In sommige buurten zit het goed, maar sommige hebben onvoldoende hulpverleners. Het gevolg is dat niemand of slechts één persoon een melding ontvangt. Als deze persoon niet in gelegenheid is om te helpen, is dit een verloren kans om een leven te redden."
Robert Vreugdenhil oefent reanimatie op een pop.

Reanimeren kan iets moois opleveren

"Hoewel reanimeren niet leuk is, kan het wel iets moois opleveren: je redt een leven. Kijk anders naar het verhaal van Gerrit en Natasja. Kort samengevat: Gerrit leeft nog, omdat hij snel hulp kreeg van burgerhulpverleners, familieleden en buurtgenoten. Toevallig had een fysiotherapiepraktijk in de buurt ook een AED beschikbaar. Deze werd gebruikt bij het reanimeren van Gerrit. Nu hangt er dankzij de steun van de gemeente een AED aan het huis van de buren. Zo zorgt deze buurt ervoor dat de kans dat iemand een hartstilstand overleeft groter is."

Bekijk het verhaal van Gerrit en Natasja.

Reanimeren redt levens, daar doe ik het voor!

"Laatst heb ik weer iets moois meegemaakt. In een week tijd kwam ik 4 mensen tegen die een hartstilstand hadden overleefd door burgerhulpverleners en/of een AED-inzet. Hun verhalen maken altijd diepe indruk op mij. Ook heb ik laatst geluncht met iemand die vijf jaar geleden gereanimeerd was en nu volop van het leven geniet! Het verhaal van hem en zijn vrouw heeft mij geraakt. Ik zit 36 jaar in de gezondheidszorg, heb veel mensen gereanimeerd en levens kunnen redden. Daar doe ik het voor!"