"Als iemand hier op het bedrijf iets overkomt, willen we snel kunnen handelen"

Geelhoed Metaalhandel in Nootdorp is een echt familiebedrijf. Het wordt gerund door René en zijn broer Gert-Jan. Er werken zo’n 10 mensen, van wie ruim de helft familie van elkaar is. Sinds mei 2019 is het bedrijf Hart voor de Zaak partner. We spreken met René over het partnership.

Een AED via Hart voor de Zaak

“We zeggen zeker niet altijd ‘ja’ als we als bedrijf worden benaderd om aan iets mee te doen. We krijgen zó vaak verzoeken. Maar bij de Hartstichting was het anders. We werden gebeld door een enthousiaste dame over het Hart voor de Zaak partnership. Ik had toevallig net daarvoor op de site van de Hartstichting gekeken, want we waren op zoek naar een AED. Het partnership voorziet daarin en biedt ook veel andere voordelen.”

Leren reanimeren

“Er werken bij ons een aantal oudere werknemers. En er komen hier elke dag veel klanten, die zijn ook vaak al ouder. Mensen op leeftijd lopen toch meer risico op hartproblemen. We vinden het belangrijk dat we snel kunnen handelen, mocht iemand een hartstilstand krijgen. Daarom hebben we nu een AED in huis en hebben onze werknemers een reanimatietraining gevolgd. Vanuit de werknemers kregen we positieve reacties. Zij hebben veel aan de training gehad. We gaan die in 2022 weer herhalen.

Levens redden in en rond jouw bedrijf

Als Hart voor de Zaak partner kun je kiezen om te investeren in een hartveiliger bedrijf:

• Een AED aan jouw bedrijfspand.
  • Deze meld je aan bij het oproepsysteem HartslagNu.
  • Een reanimatie- en AED-training voor 6 personen.

> Meer over het partnership

Veilig, duurzaam en betrokken

“In onze branche speelt veiligheid een grote rol. Wij zijn een bedrijf dat duurzaam bezig is, want wij recyclen materiaal. We worden kritisch gevolgd op de manier waarop we dat doen. Bijvoorbeeld hoe we gevaarlijke stoffen verwerken. We doen er intern ook alles aan om bij te dragen aan een beter milieu, zoals investeren in zonnepanelen. Het is een stukje maatschappelijke betrokkenheid, net zoals het partnership van de Hartstichting.”

Snel en goed handelen

We hebben hier een preventiemedewerker en 2 bedrijfshulpverleners. Zo probeer je iedereen gezond te houden en snel en goed te handelen als er toch iets misgaat. Medewerker Mark vervult beide rollen. Hij vertelt wat dit inhoudt.

Mark (30): “Ik ben één van de jongsten in het bedrijf. Als preventiemedewerker probeer ik te voorkomen dat er iets gebeurt. Door erop toe te zien dat er veilig wordt gewerkt, processen en procedures worden gevolgd en beschermende middelen worden gebruikt. Als ik zie dat collega’s dat niet op de juiste manier doen, spreek ik ze daarop aan.”

“Als bedrijfshulpverlener heb ik te maken met EHBO, ook reanimatie hoort daarbij. Dingen als wondjes, knellingen of een metaalsplinter in een oog komen regelmatig voor, maar reanimeren heb ik nog niet hoeven doen.”

Als het dichtbij komt

René: “In september 2021 kreeg mijn vader van 81 een hartinfarct. Het gebeurde thuis, maar het had net zo goed hier kunnen gebeuren, want hij is hier nog bijna iedere dag. Hij werd niet lekker, had pijn op de borst. Via de huisarts is 112 gebeld en in no time stond er een ambulance. Hij is gedotterd en pakt nu zijn activiteiten weer langzaam op.”

“Dit was helaas niet het enige incident. Er was hier laatst een chauffeur, nog een jonge vent, die onwel werd. Hij gaf zelf aan dat we 112 moesten bellen, er speelde iets van erfelijkheid in zijn familie. De ambulance kwam, er werden wat checks gedaan. Toen werd hij ineens met sirenes afgevoerd. Best een heftige situatie.”

Bijdragen aan onderzoek

“Met onze maandelijkse bijdrage als Hart voor de Zaak partner werkt de Hartstichting aan het voorkomen van hartproblemen. Ze doen onder andere onderzoek naar het eerder opsporen van erfelijke hartziekten en het beter behandelen van hartproblemen. We weten nu helaas uit eigen ervaring hoe belangrijk dit soort onderzoeken zijn.”

Gezonde werknemers

“Wij proberen op onze eigen manier invulling te geven aan de gezondheid van werknemers in ons bedrijf. We zijn een klein bedrijf, we hebben bijvoorbeeld geen bedrijfsrestaurant. Maar er staat wel elke week een kist fruit in de lunchruimte. En wat betreft beweging zit het hier ook wel goed. Als je in de loods werkt, zet je met gemak 10.000 stappen per dag. Daarbij ben je aan het tillen, je gaat heftruck op en heftruck af. Sommigen gaan daarnaast ook zelf nog naar een sportclub.”

Voordelen van het partnership

• Kies elk jaar uit tools voor je bedrijf, zoals een AED, reanimatiecursus of bloeddrukmeters
  • Korting op de Persoonlijke Gezondheidscheck
  • Een vitaliteitspakket voor werknemers