“Met mijn onderzoek wil ik bijdragen aan het eerder opsporen van hart- en vaatziekten”

Biochemicus Bas de Laat is hoofdonderzoeker aan de Universiteit van Maastricht (MUMC) en directeur van spin-off bedrijf Synapse BV. Met zijn team werkt hij aan een test om bloedpropjes eerder op te sporen.

Veel hart- en vaatpatiënten hebben te maken met trombose. Trombose is een gehele of gedeeltelijke afsluiting van een bloedvat door een bloedstolsel. Dit kan onder andere leiden tot een hart- of herseninfarct, longembolie of een trombosebeen.

Nieuw testapparaat

Het team van Bas de Laat werkte aan de ontwikkeling van een nieuw testapparaat. Dit apparaat stelt op basis van een druppel bloed uit de vinger zeer snel en nauwkeurig de stollingswaarden in het bloed vast.

Bas vertelt: “Met deze nieuwe test is het persoonlijke risico op hart- en vaatziekten beter in te schatten. Het helpt artsen een behandeling op maat in te stellen en de juiste medicijnen voor te schrijven om trombose te voorkomen. Uiteindelijk hopen we er met deze test aan bij te dragen dat minder mensen worden getroffen door een hart- of herseninfarct.”

Onderzoek in de Alpen

“In juni 2013 deden we onderzoek in de Zwitserse Alpen. Samen met alpinist Edward Bekker en een team van Nederlandse onderzoekers, medici, 30 vrijwilligers en 6 berggidsen vertrokken we naar de top van de Breithorn. Die  ligt op een hoogte van maar liefst 4.164 meter.”

“In berghutten zetten we onze apparatuur neer en namen we bloed af van vrijwilligers. We maakten gebruik van ons nieuwe testapparaat. Het was een hele onderneming, maar ook een fantastisch avontuur om mee te maken.”

Invloed van laag zuurstofgehalte op stolling

“Als bloed op het verkeerde moment stolt, ontstaat een bloedpropje dat de bloedbaan kan afsluiten en tot zuurstofgebrek bij organen of weefsels kan leiden. Dat weten we al lang. Maar interessant is om te onderzoeken of ook het omgekeerde waar is: kan een tekort aan zuurstof in het bloed een stolsel veroorzaken?”

“Hoog in de bergen is er minder zuurstof in de lucht. Een lager zuurstofgehalte en lichamelijke inspanning zorgen voor ‘dikker’ bloed, waardoor een verhoogd risico op trombose ontstaat. Maar we weten niet precies hoe dit komt. Inzicht hierin kan bijdragen aan betere methoden om trombose op te sporen en te behandelen bij patiënten die lijden aan zuurstof tekort.”

Fietsen naar Barcelona voor onderzoek Bas

De Groningse studente Daphne verloor haar vader aan een hartstilstand. Ze is strijdbaar en wil graag haar eigen bijdrage leveren om hart- en vaatziekten te voorkomen. Toen ze hoorde van het onderzoek van Bas de Laat, werd ze gelijk enthousiast. Samen met 4 vriendinnen bedacht zij een actie om geld in te zamelen voor het onderzoek van Bas de Laat. De vijf meiden richtten Heart to Handle op en fietsten van Groningen naar Barcelona.

Bas heeft de studentes gesproken en persoonlijk uitgezwaaid. Hij is blij verrast met het mooie bedrag dat ze hebben opgehaald voor zijn onderzoek.

Beurs van de Hartstichting

De Hartstichting investeerde € 1,1 miljoen in het onderzoek van Bas de Laat. Het onderzoek maakte deel uit van CTMM, een samenwerkingsverband van universiteiten, ziekenhuizen en bedrijven. Rond het thema bloedstolling werden meerdere onderzoeken gedaan en een aantal nieuwe tests ontwikkeld.

> Meer over de resultaten van dit onderzoek naar bloedstolling

Lees meer over trombose

Cholesterolverlager verlagen mogelijk kans op tweede trombose

Onderzoek levert nieuwe tests op voor bloedstolling