Eerste oproep

“Een tijdje daarvoor had ik me aangemeld als burgerhulpverlener. Ik kan reanimeren, dus waarom zou ik die vaardigheden niet inzetten om iemand te redden?”

“Het was toch even schrikken toen ik mijn 1e oproep als burgerhulpverlener kreeg. Ik zag direct dat het dichtbij was. Ik ken alle buren, maar wist niet precies wie er op dat huisnummer woont. Mijn man wist wel dat Coen daar woonde.”

Hard rennen

“Ik twijfelde geen seconde en trok gelijk mijn schoenen aan. Binnen 2 minuten was ik ter plaatse. Ik wist niet dat ik zo hard kon rennen. De dochter van Coen had buurvrouw Saskia al gehaald, omdat zij wist dat zij kon reanimeren. Het was fijn dat zij er ook was en we samen konden optrekken. We hebben onze buurman Coen van het bed getrokken en zijn gestart met de reanimatie.”

Coen zit aan tafel met twee dames.

“Je doet natuurlijk wat je kan. Bij de reanimatiecursus vertellen ze dat je er rekening mee moet houden dat iemand het niet overleeft. Maar dat het nooit aan jou ligt. Want zonder jou had ie het sowieso niet gered. In dit geval is mijn buurman gelukkig wel gered.”

Sneller dan ambulance

“Het was een heel heftige ervaring, maar het is zo bijzonder om mijn overbuurman weer in goede gezondheid te zien. Door het snelle handelen van zijn vrouw en dochter, en mede door onze snelle reanimatie kan Coen het navertellen.”

“Dit is zo'n mooi voorbeeld van hoe burgerhulpverlening moet werken. De eerste 6 minuten zijn heel erg belangrijk. Buren kunnen in die eerste minuten beginnen met reanimeren, terwijl een ambulance er vaak langer dan 6 minuten over doet om bij het slachtoffer te komen.”

Burgerhulpverlener in de buurt

“Na het voorval hebben tientallen mensen in onze buurt zich aangemeld als burgerhulpverlener. Het geeft een goed gevoel om met meerdere buurtgenoten in actie te komen. En echt iets te kunnen doen. Hoe groter het netwerk hoe beter. Het is prachtig om daaraan te kunnen bijdragen.”

“Ik zou zeggen, wacht niet af totdat het ook in jouw buurt voorkomt. Als je kunt reanimeren, meld je dan vandaag nog aan. Je ziet dat het echt levens kan redden.”

“Toen de Hartstichting mij vroeg om deze gebeurtenis te verfilmen, heb ik gelijk ja gezegd. De film laat goed zien hoe burgerhulpverlening in de praktijk in zijn werk gaat.”