“Het is al weer een aantal jaar geleden. Mijn man werd om 4 uur ’s nachts wakker, hij voelde zich niet lekker. Hij liep de slaapkamer uit, maar kwam al snel weer terug. Hij gaf aan dat hij zijn sokken niet uit kon trekken. Hij kon deze handeling niet verrichten, omdat zijn coördinatie niet goed was. Gerrit heeft diabetes, daarom besloot ik eerst zijn bloedsuikerspiegel te controleren. Deze was gelukkig goed.”

Een scheve mond en verward spreken

“Hij zei dat hij dorst had, en daarom gaf ik hem een glas water. Maar tijdens het drinken stroomde het water uit zijn mondhoek. Ook merkte ik dat hij wat verward sprak. Dit zijn 2 signalen van een beroerte, ik herkende het gelijk, aarzelde niet en belde 112. De ambulance was er binnen enkele minuten, waardoor Gerrit snel de juiste hulp kreeg.”

Het was een TIA

“In het ziekenhuis werd een CT-scan gemaakt van zijn hoofd en schouders. Hieruit bleek dat Gerrit een TIA had. Gelukkig mocht hij na een paar dagen naar huis.”

Serieuze waarschuwing

“Gerrit heeft er gelukkig niks aan over gehouden. Maar op het moment dat je de verschijnselen ziet, weet je niet wat het precies is. Bij een TIA is er een tijdelijke afsluiting van een bloedvat. Maar het had ook een herseninfarct met een langer durende afsluiting kunnen zijn. We zijn echt geschrokken, want een TIA is niet zomaar iets. Het kan een voorteken zijn voor een herseninfarct. Dus hij is mij heel dankbaar dat ik 112 gebeld heb. Hij krijgt nu medicijnen, daardoor is de kans op een herseninfarct een stuk kleiner. Hopelijk blijft het hierbij.”

Aarzel niet, bel 112!

Het is belangrijk om zo snel mogelijk te handelen bij een beroerte. Hierdoor kan een patiënt beter herstellen en is de kans op blijvende schade kleiner. Toch bellen mensen bij een beroerte niet snel. Ze wachten vaak af en bellen de volgende dag hun huisarts. De meldkamer staat altijd voor je klaar. Aarzel daarom niet om 112 te bellen, ook bij twijfel. De centralist zal vragen stellen om te kijken of een ambulance nodig is. Ook zal hij advies geven of doorverwijzen naar een huisartsenpost.

Wil jij ook jouw verhaal delen?

De Hartstichting is altijd op zoek naar mensen die hun verhaal willen vertellen. We kijken graag of we jouw verhaal kunnen delen. Bijvoorbeeld op onze website, social media of in een nieuwsbrief.
Een koppel wandelt door een park