Hartproblemen in de familie

“Hart- en vaatziekten zitten bij ons in de familie. Mijn vader kreeg in 1973 een hartinfarct. Hij is naar huis gestuurd met het verhaal dat er niets aan gedaan kon worden. Gelukkig heeft hij nog een aantal jaren geleefd. Hij is later aan een hartstilstand overleden. Nu vraag ik mij weleens af of hij dezelfde afwijking had als ik. Mijn moeder komt uit een familie met hart- en vaatzieken. Zij heeft een bypassoperatie gehad. Haar oudste broer en jongere zuster zijn overleden aan een hartinfarct en hersenbloeding.”

Hoe het bij mij begon

“Zelf was ik nog maar eind 50 toen ik me vaak moe voelde. Ik was kortademig en had last van pijn tussen mijn schouderbladen. Maar ik had toen geen idee dat die klachten met mijn hart te maken hadden. Op een dag werd ik niet goed tijdens het zwemmen. Ik kreeg het heel benauwd. Ik ben toen met de ambulance naar ziekenhuis gebracht. Ze konden geen oorzaak vinden, dus ik mocht weer naar huis.”

Steeds uitgeput

“Na die korte opname werd ik in de loop van het jaar steeds zieker. Ze dachten dat het aan mijn longen lag, dus daarvoor kreeg ik een behandeling. Maar die hielp niet. In december 2004 kon ik echt niets meer. Ik had geen adem en voelde mij steeds uitgeput. De huisarts stuurde mij door voor een röntgenfoto van het hart en de longen. Daaruit bleek dat er niets mis was met m’n longen. Het bleek dat ik een sterk vergroot hart had.”

Ineke zit op haar zetel

Juiste medicijnen

“​Begin 2005 werd ontdekt dat mijn hartkamers niet tegelijk samentrekken. Je hart kan dan het bloed minder goed naar het lichaam pompen. De cardioloog nam mij direct op in het ziekenhuis voor hartfalen en lekkende kleppen. Daar kreeg ik medicijnen en een speciale pacemaker. Die helpt om de kamers weer tegelijk te laten samentrekken. Daarna voelde ik me een stuk beter. En nu, bijna 20 jaar later, gaat het nog steeds best goed met me.”

Nu een goed leven

“Ik kan niet alles meer zoals vroeger. Toch ben ik blij dat ik door de pacemaker en medicijnen een goed leven kan leiden. Dit is dankzij alle ontwikkelingen op het gebied van hart- en vaatziekten. Voor mijn ouders konden ze weinig doen, maar voor mij was er gelukkig een goede behandeling.”

Ineke fietst met haar vriendinnen

Nog meer onderzoek

“Natuurlijk weten de artsen nog lang niet alles. Er is nog zoveel onbekend over sommige hartaandoeningen. Daarom vind ik het belangrijk dat daar onderzoek naar wordt gedaan. Zo kunnen meer mensen in de toekomst goed behandeld worden als zij een hartprobleem krijgen. En nog lang van het leven kunnen genieten, zoals ik nu doe.”