Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

"Ik heb geleerd om stress te herkennen én erkennen"

"Ik heb geleerd om stress te herkennen én erkennen"

"Ik heb geleerd om stress te herkennen én erkennen"

Slecht slapen, moe en hartkloppingen. Anita (52) maakt zich daarover eerst niet zoveel zorgen. Het zal de overgang wel zijn, denkt ze. Maar het gaat niet vanzelf over. De arts wijt haar klachten aan stress. 

“Een tijd geleden had ik steeds vaker hartkloppingen. Daar schrok ik van, dus de stap naar de huisarts was snel gezet. Gelukkig was mijn bloeddruk prima in orde. Voor de zekerheid kreeg ik een fietsproef en werd mijn hartritme 24 uur geregistreerd. Uit dit onderzoek bleek dat ik af en toe hartoverslagen heb, maar daar hoefde ik me geen zorgen over te maken. De arts kon geen lichamelijke oorzaak vinden en schreef mijn klachten toe aan stress."

Stress herkennen én erkennen

“Stress...daar had ik zelf niet aan gedacht. De huisarts adviseerde me om er met iemand over te praten. Toen werd me duidelijk dat ik inderdaad met problemen worstelde. Dit te herkennen én erkennen was een grote stap in de goede richting.”

“Intussen herken ik veel eerder bij mezelf als ik stress heb, waardoor het zich niet opstapelt. Mijn partner helpt me daarbij. Als hij ziet dat ik me druk maak of zorgen heb, wijst hij me erop en praten we erover. Dat geeft me rust. Ik werk in de horeca, dus kom ik ’s avonds vaak laat thuis. Dan kan ik niet meteen slapen. In plaats van naar de tv te kijken of de telefoon te pakken, neem ik nu een kop thee en laat alle drukte even bezinken. Dat werkt goed voor mij.”

Langdurige stress is niet goed voor je hart. Wat is jouw hartleeftijd?

Bereken je hartleeftijd

Roken is niet nodig om te ontspannen

“Tegelijkertijd nam ik nog een groot besluit, stoppen met roken. Dit deed ik volledig op eigen kracht. Ik ontdekte dat ik roken niet nodig heb om te ontspannen. Sterker nog: roken verhoogt de stress in je lichaam. Het stoppen met roken kostte me minder moeite dan ik had verwacht. Ik wilde gewoon gezonder leven. Dus toen heb ik gewoon de knop omgezet, en dat werkte.”

Afvallen door gezonder eten

"Wel vlogen na het stoppen met roken de kilo’s er ongemerkt aan. Dit kwam omdat mijn smaak verbeterde en ik meer kon genieten van eten. Ik was daar al op voorbereid door eerdere pogingen om te stoppen met roken. Dus ik ben gezonder gaan eten, als onderdeel van mijn nieuwe leefpatroon. Inmiddels zit ik bijna op een voor mij gezond gewicht.”

Rust in mijn hoofd door te wandelen

“Om mijn conditie op peil te brengen wilde ik ook gaan sporten, maar wel iets wat ik echt leuk vind. Wandelen is toen mijn nieuwe hobby geworden. Ik wandel een paar keer per week ruim 10 kilometer, alleen én samen met een vriendin. Halverwege pauzeren we ergens voor kopje thee. Door het wandelen krijg ik rust in m’n hoofd, het geeft energie en het heeft me geholpen met afvallen.”

Betere conditie en meer energie

“Uit de fietstest kwam dat ik een matige conditie had. Mijn conditie is door het wandelen en stoppen met roken enorm verbeterd. Ik voel me nu zoveel beter! Het levert me extra energie op, en daarmee kan ik bijvoorbeeld met mijn dochters en vriendin gaan skeeleren. Ook kan ik nu lekker dansen en springen met mijn kleinkind. Ik wil zo lang mogelijk van mijn gezin en de kleinkinderen genieten, mijn grootste drijfveer! Daarvoor wil ik gezond blijven. En dat is iets wat ik zelf deels in de hand heb.”

Je krijgt er veel voor terug

“Mijn klachten zijn nog niet helemaal weg. Maar de angst dat er iets ergs aan de hand was, zorgde er bij mij wel voor dat de knop omging. Het voelde echt alsof mijn lichaam me waarschuwde. Een gezonde leefwijze is zo belangrijk en ik voel me zoveel beter nu ik er actief aan werk. Het is even lastig in het begin, maar als je doorzet krijg je er echt veel voor terug. Het is het dubbel en dwars waard.”

Goede voorbeeld

“Wat het extra leuk maakt is dat mensen om mij heen mijn voorbeeld volgen. Zo zijn ook een collega, mijn man en een vriendin bewust bezig om gezonder te leven. We helpen elkaar en dat maakt het een stuk makkelijker. Ik ben hier zo blij mee, daarom deel ik graag mijn verhaal. Ik wil anderen graag enthousiasmeren en motiveren. Ik gun hen ook het geluksgevoel dat ik heb."

3 tips van Anita voor het volhouden van een gezonde leefstijl

  • Denk aan jezelf en de mensen om je heen waar je nog lang van wilt genieten
  • Luister naar je lichaam en neem de signalen serieus
  • Zoek iemand die met je mee gaat sporten of wandelen

Wat is jouw hartleeftijd?

Bereken in 2 minuten

Lees meer over stress en gezond leven

Gezond leven

Gezond leven

Minder stress in je leven

Minder stress in je leven

Stress en hart- en vaatziekten

Stress en hart- en vaatziekten