"Als we er beiden niet meer zijn, blijven we onderzoek van de Hartstichting steunen"

Herman (64) is samen met zijn partner al jaren donateur van de Hartstichting. Op een zonnige herfstmiddag in Leiden legt hij uit waarom hij de Hartstichting ook later steunt met een gift via het testament.

"Ik ben altijd leraar Nederlands geweest, maar inmiddels met pensioen. Eén dag per week pas ik samen met mijn partner op onze ‘kleinkinderen’. We zijn plaatsvervangende opa's voor de kinderen van de dochter van mijn zus. Hun oma, mijn zus dus, is ruim 10 jaar geleden overleden."

We willen wel bezig blijven

"Sinds ruim een jaar ben ik met vervroegd pensioen. Het is fijn om alles wat rustiger aan te doen. Al hebben we altijd onze bezigheden, zoals het huis lekker opruimen en schoon schip maken hier en daar."

"Verder gaan we graag naar het theater en de film of bezoeken we mooie tentoonstellingen. Ook houden we van lekker fietsen en er samen op uittrekken. We hebben 4 katten en zijn gek op dieren. Misschien word ik wel vrijwilliger in het dierenasiel. En in onze wijk wonen veel oudere mensen. Daar wil ook best wat voor doen.”

Alles vastleggen bij de notaris

“De aanleiding voor een bezoek aan de notaris was het vastleggen van geregistreerd partnerschap en de wens om alles voor later alvast goed te regelen. Als we er beiden niet meer zijn, willen we ook het werk van de Hartstichting steunen. Enerzijds is dit ingegeven vanuit de normen en waarden die mijn partner heeft meegekregen van huis uit. Zijn ouders doneerden altijd aan de Hartstichting. Maar nu we zelf te maken hebben met hartziekten, is er ook een persoonlijke reden bijgekomen.”

> Meer over een goed doel in het testament

Hartproblemen

”Tijdens zijn keuring voor militaire dienst bleek mijn vriend een hartruis te hebben. De cardioloog ontdekte toen dat zijn hartklep niet goed werkte. Vanaf dat moment moest hij regelmatig op controle. Eind 2009 kreeg hij een nieuwe hartklep, een kunstklep. Maar na een paar maanden liet deze los. Toen werd hij opnieuw geopereerd en kreeg hij een biologische klep. Daarnaast kreeg hij een pacemaker en is hij een paar keer gedotterd."

"Er is de laatste jaren dus voortdurend iets aan de hand waardoor hij vaak naar het ziekenhuis moet. Gelukkig wonen we vlakbij het LUMC. Zelf heb ik op veel latere leeftijd hartritmestoornissen gekregen, tijdens een vakantie naar Slowakije. Een jaar later overkwam mijn partner hetzelfde.”

Interessante bijeenkomst van de Hartstichting

“Een paar jaar geleden waren we bij een bijeenkomst van de Hartstichting. Professor Tessa Roseboom vertelde daar over haar onderzoek. Met steun van de Hartstichting doet zij onderzoek naar de invloed van de leefstijl van moeders op hun ongeboren kind."

“Een deel van haar onderzoek werd zo’n 16 jaar geleden al door de Hartstichting gefinancierd. Toen richtte Tessa zich op de kenmerken van kinderen die verwekt zijn tijdens en vlak na de Hongerwinter. Van dat onderzoek zijn nu de eerste resultaten bekend. Het blijkt dat bij deze kinderen op volwassen leeftijd vaker hart- en vaatziekten voorkomen. Dit onderzoek heeft een hele lange looptijd, maar andere onderzoeken geven al op veel kortere termijn resultaat."

Toekomstidealen

"Het is inmiddels alweer heel wat jaren geleden dat wij ervoor kozen de Hartstichting te steunen. Met onze laatste gift willen we onderzoeken zoals die van Tessa Roseboom steunen. We hopen dat vrouwen die nu zwanger zijn of willen worden zo gezond mogelijk eten en er een gezonde leefwijze op nahouden. Zo hebben hun kinderen later minder kans op hart- en vaatziekten.”

Magazine ontvangen

Ontvang gratis ons magazine met handige informatie over nalaten en het opstellen van een testament.

Ja, graag

Lees meer over nalatenschap

Erik (87)

Erik (87): "Na mijn bypassoperatie besloot ik de Hartstichting in mijn testament op te nemen"

Goed doel in testament opnemen

Mevrouw Oosterwijk

Mevrouw Oosterwijk: Mevrouw Oosterwijk besloot voor haar overlijden om de Hartstichting via haar testament te steunen.