Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

"Als we er beiden niet meer zijn, blijven we onderzoek van de Hartstichting steunen"

Herman (62) is leraar Nederlands aan het mbo. Samen met zijn partner is hij al jaren donateur van de Hartstichting. Op een zonnige herfstmiddag in Leiden vertelt hij meer over zijn betrokkenheid. Hij legt uit waarom hij de Hartstichting ook later steunt met een gift via het testament.

Herman vertelt: "Ik werk nog 3 dagen per week en 1 dag per week pas ik samen met mijn partner op onze ‘kleindochters’. Een paar jaar geleden zijn we geadopteerd als opa’s. Mijn zus is 10 jaar geleden overleden. Haar dochter is getrouwd met een Slowaakse man, samen hebben zij 2 dochtertjes. Nu hun oma en opa er niet meer zijn, zijn we opa’s voor ze."

Volop plannen voor straks

"Over een jaar ga ik met vervroegd pensioen. Ik kijk ernaar uit om alles wat rustiger aan te doen. maar die rust houdt waarschijnlijk niet zo lang aan. We maken al volop plannen voor straks. We gaan het huis lekker opruimen, want we moeten schoon schip maken hier en daar. "

"Verder zijn we van plan om vaker naar het theater en de film te gaan of mooie tentoonstellingen te bezoeken. Ook willen we lekker fietsen en er samen op uittrekken. We hebben 4 katten en zijn gek op dieren. Misschien word ik wel vrijwilliger in het dierenasiel. En in onze wijk wonen veel oudere mensen. Daar wil ook best wat voor gaan doen.”

Alles vastleggen bij de notaris

“De aanleiding voor een bezoek aan de notaris was het vastleggen van geregistreerd partnerschap en de wens om alles voor later alvast goed te regelen. Als we er beiden niet meer zijn, willen we ook het werk van de Hartstichting steunen. Enerzijds is dit ingegeven vanuit de normen en waarden die mijn partner heeft meegekregen van huis uit. Zijn ouders doneerden altijd aan de Hartstichting. Maar nu we zelf te maken hebben met hartziekten, is er ook een persoonlijke reden bijgekomen.”

> Meer over een goed doel in het testament

Hartproblemen

”Tijdens zijn keuring voor militaire dienst bleek mijn vriend een hartruis te hebben. De cardioloog ontdekte toen dat zijn hartklep niet goed werkte. Vanaf dat moment moest hij regelmatig op controle. Eind 2009 kreeg hij een nieuwe hartklep, een kunstklep. Maar na een paar maanden liet deze los. Toen werd hij opnieuw geopereerd en kreeg hij een biologische klep. Daarnaast kreeg hij een pacemaker en is hij een paar keer gedotterd."

"Er is de laatste jaren dus voortdurend iets aan de hand waardoor hij vaak naar het ziekenhuis moet. Gelukkig wonen we vlakbij het LUMC. Zelf heb ik op veel latere leeftijd hartritmestoornissen gekregen, tijdens een vakantie naar Slowakije. Een jaar later overkwam mijn partner hetzelfde.”

Interessante bijeenkomst van de Hartstichting

“Laatst waren we bij een bijeenkomst van de Hartstichting. Professor Tessa Roseboom vertelde daar over haar onderzoek. Met steun van de Hartstichting doet zij onderzoek naar de invloed van de leefstijl van moeders op hun ongeboren kind."

“Een deel van haar onderzoek werd zo’n 16 jaar geleden al door de Hartstichting gefinancierd. Toen richtte Tessa zich op de kenmerken van kinderen die verwekt zijn tijdens en vlak na de Hongerwinter. Van dat onderzoek zijn nu de eerste resultaten bekend. Het blijkt dat bij deze kinderen op volwassen leeftijd vaker hart- en vaatziekten voorkomen. Dit onderzoek heeft een hele lange looptijd, maar andere onderzoeken geven al op veel kortere termijn resultaat."

> Meer over het onderzoek van Tessa Roseboom

Toekomstidealen

"Het is inmiddels alweer heel wat jaren geleden dat wij ervoor kozen de Hartstichting te steunen. Met onze laatste gift willen we onderzoeken zoals die van Tessa Roseboom steunen. We hopen dat vrouwen die nu zwanger zijn of willen worden zo gezond mogelijk eten en er een gezonde leefwijze op nahouden. Zo hebben hun kinderen later minder kans op hart- en vaatziekten.”

Bijeenkomsten Nalatenschappen

Regelmatig organiseert de Hartstichting een gratis bijeenkomst waarin een notaris alles vertelt over erfrecht en nalatenschappen. Meld u aan, dan ontvangt u een uitnodiging voor de volgende bijeenkomst.

Meer info en aanmelden

Lees meer over nalatenschap

Erik (87)

Erik (87): "Na mijn bypassoperatie besloot ik de Hartstichting in mijn testament op te nemen"