"Fijn om niet alleen geld over te maken maar actief partner te zijn"

Francie Peters is directeur van De Bureaus, een organisatie waar letselschadeslachtoffers terecht kunnen voor medische, rekenkundige, arbeidsdeskundige en herstelgerichte ondersteuning. In 2019 werd De Bureaus ‘Hart voor de Zaak partner’. Francie vertelt waarom ze hiervoor kozen en wat het partnership hen brengt.

3 doelen laten pitchen

“Wij zochten een goed doel omdat wij maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk vinden. We nodigden drie goede doelen, waaronder de Hartstichting, uit voor een gesprek. We kregen een enthousiast verhaal over het werk van de Hartstichting en het partnership Hart voor de Zaak. Daar hebben we toen heel bewust voor gekozen, de doelen en dit partnership passen het beste bij ons bedrijf.”

Zowel extern als intern

“De slogan ‘Hart voor de Zaak’, daar vielen we echt voor. Dit thema kunnen we zo goed uitdragen, zowel extern als intern. Extern omdat wij ons werk met passie doen, we zijn elke dag met gezondheid bezig, in ons geval met gezondheid na letselschade. Intern willen we goed voor onze eigen mensen zorgen.

Onze werknemers hebben hart voor de zaak en wij hebben hart voor hen. Daar zit een mooie connectie, want de Hartstichting heeft de ambitie om meer mensen langer te laten leven met een gezond hart. En wij vinden het belangrijk dat onze werknemers goed voor hun hart zorgen.”

Voordelen van het partnership

• Kies elk jaar uit tools voor je bedrijf, zoals een AED, reanimatiecursus of bloeddrukmeters
  • Korting op de Persoonlijke Gezondheidscheck
  • Een vitaliteitspakket voor werknemers
  • Goed werkgeverschap en trotse en vitale werknemers
  • Tonen van maatschappelijke betrokkenheid

> En nog veel meer: check alle voordelen

Bewegen voor je hart

“Wij hebben een eigen vitaliteitsprogramma. Zo stimuleren we dat werknemers elke dag een ommetje maken, we wandelen dan in shifts. Verder hebben alle werknemers een vitaliteitspakket gekregen en mochten ze een sportattribuut kiezen voor thuis, zoals gewichten of een sportmatje. Op kantoor liggen ook sportattributen, zo kunnen we zowel thuis als op kantoor bewegen.”

Norbert, rekenkundig expert:

“Ik probeer niet te veel zittend te werken, maar ook regelmatig te staan. We hebben daar speciale bureaus voor. Veel zitten is sowieso niet goed voor je en ik heb dan minder last van mijn onderrug. Elke dag hebben we om 15.00 uur een vitaliteitsmoment. We maken dan met zo'n 10 tot 15 collega's een wandeling. Dit doorbreekt de dag en geeft energie.”

Je hart en voeding

“We zijn ooit begonnen met een fruitbox op kantoor. Na 2 dagen bleek deze box al leeg te zijn en hebben we het uitgebreid naar 3 boxen. Het viel letterlijk in de smaak. Helaas heeft corona een beetje roet in het eten gegooid. Het is geen optie om wekelijks bij iedereen thuis fruit te laten bezorgen en samen bewegen is ook wat lastig nu. Maar we gaan deze dingen weer oppakken nu we vaker op kantoor zijn.”

Gezondheidscheck

“Een van de voordelen van deelname aan Hart voor de Zaak is dat onze werknemers met korting mee kunnen doen aan de Persoonlijke Gezondheidscheck. Wij bieden de gezondheidscheck om het half jaar aan, deelname is vrijwillig. Zeker in het begin merkten we dat werknemers ermee bezig waren, het was regelmatig onderwerp van gesprek aan de lunchtafel.

Nu werken mensen veel thuis, daardoor spreken we elkaar minder. Maar ik ben ervan overtuigd dat het voldoet aan een behoefte. We gaan er daarom zeker mee door. Wel kijken we nog wat we kunnen doen met de uitslagen en of we naar aanleiding daarvan iemand actief kunnen helpen om z’n leefstijl aan te pakken. Alleen voor wie dat wil, uiteraard.”

Korting op gezondheidscheck

Als Hart voor de Zaak partner krijg je korting op de Persoonlijke Gezondheidscheck voor al je werknemers. De gezondheidscheck bestaat uit:

• Online vragenlijst over onder andere leefstijl
  • ​Zelftests: o.a. bloeddruk meten, BMI, hartslag en cholesterol
  • Uitgebreid rapport met je waarden en leefstijltips

> Meer over het partnership

Een van de meest vitale bedrijven

“De meeste werknemers zijn enthousiast, al verschilt dit natuurlijk per persoon. Iedereen moet er z’n eigen weg in vinden. Wij nodigen mensen uit, geven ze een zetje, maar we zullen niemand dwingen.

Maar we zijn een behoorlijk vitale club met elkaar hoor! Wist je dat we in 2020 zijn uitgeroepen tot een van de meest vitale bedrijven van Nederland? Dat was geweldig, een mooie bevestiging dat we er echt werk van maken.”

Ik kan het aanraden

“Wij vinden het fijn dat we niet alleen geld overmaken, maar echt actief invulling geven aan ons partnership. Er is zoveel mogelijk. Wij hebben via de Hartstichting bijvoorbeeld ook een AED aangeschaft.

Als bedrijf kun je je eigen keuzes maken. Zelf vertel ik hierover graag aan anderen. Zo heb ik op een bijeenkomst verteld over onze ervaringen met de Hartstichting, ons partnership en over vitaliteit.

Eind 2021 waren we met De Bureaus 12 weken lang iedere week te zien met een item van 1 minuut in het programma ‘Doe maar Duurzaam’ op RTLZ. Eén van de opnames hebben we toen gewijd aan onze samenwerking met de Hartstichting.”