Op zijn 22e een verhoogde bloeddruk

"In mijn jeugd voetbalde ik fanatiek. Toen ik daar op mijn 22e mee stopte, kwam ik wat kilo's aan. In die tijd deed ik mee aan een gezondheidscheck. Mijn bloeddruk was iets verhoogd. Maar op die leeftijd neem je dat niet erg serieus. De risico’s van een hoge bloeddruk drongen niet tot me door."

Bloeddruk veel te hoog

"Rond mijn 33e kreeg ik klachten die ik niet kon plaatsen en ging naar de huisarts. Mijn bloeddruk was veel te hoog, ook na een paar metingen. Ik kreeg een onderzoek waarbij mijn bloeddruk 24 uur in de gaten werd gehouden. Toen kon ik er niet meer omheen. Mijn bloeddruk was de hele dag rond de 160. Daar schrok ik echt van. Al die jaren was ik veel te nonchalant geweest."

Je hebt maar één leven

"Het zette me aan het denken. Mijn ouders hebben medicijnen om de bloeddruk te verlagen. Maar bij mijn leeftijd hoort zo’n hoge bloeddruk niet? Een hoge bloeddruk is op den duur echt gevaarlijk. Toen realiseerde ik me: je hebt maar één leven en daar moet je zuinig op zijn. Mijn huisarts schreef medicijnen voor en raadde me aan mijn leefstijl aan te pakken. Mijn hele leven aan de medicijnen? Dat wilde ik zeker niet. Het was dus tijd voor een drastische aanpak."

Man in tennisbaan met handen als hartje voor zich

Meer sporten en veel minder zout

"Ik ging op zoek naar een minder stressvolle baan en kocht een hometrainer om thuis te sporten. Daarnaast paste ik mijn voeding aan door minder zout te eten. Daar hoopte ik de meeste winst te halen, want in de Afrikaanse keuken wordt erg zout gekookt. Deze kleine aanpassingen verlaagden mijn bloeddruk wel iets, maar niet genoeg. Om nog meer gewicht kwijt te raken liet ik de frisdrank staan. En mijn vriendin hielp mij ook het roer om te gooien. Ze kookte mijn portie van het eten helemaal zoutloos. Dat klinkt drastisch, maar ik wilde ontdekken welk effect dat zou hebben."

”Mijn bloeddruk zakte gestaag, maar toch niet genoeg. Om dat laatste stukje te bereiken kreeg ik bloeddrukverlagers, al baalde ik daar echt van. Na een maand was mijn bloeddruk weer normaal. Ik was verbaasd hoe snel dat ging."

Lekker in mijn vel

"Nu mijn bloeddruk normaal is, blijf ik mijn leefstijl zo voortzetten. Ik fiets tegenwoordig 2 of 3 keer per week 3 kwartier en dat blijf ik doen. Lekker de televisie aan en gewoon gáán. In totaal ben ik nu 20 kilo afgevallen. Een mooie beloning toch?”

"Als ik merk dat ik iets aankom zet ik een tandje bij tot ik weer in vorm ben. Natuurlijk gun ik mezelf ook wat lekkers. Na het sporten neem ik soms een alcoholvrij biertje, suikervrije frisdrank of ongezoete popcorn. Je mag mezelf tussendoor best belonen!  In mijn voeding heb ik het zout geleidelijk weer wat opgehoogd tot een acceptabel niveau.”

Wil jij ook jouw verhaal delen?

De Hartstichting is altijd op zoek naar mensen die hun verhaal willen vertellen. We kijken graag of we jouw verhaal kunnen delen. Bijvoorbeeld op onze website, social media of in een nieuwsbrief.
Een koppel wandelt door een park

Trots op mezelf

"Ik ben echt trots op wat ik heb bereikt, ik eet nu gezond en ik heb een goede balans gevonden tussen drukte en ontspanning. Dat voelt goed. Wat ik nu nog wil is helemaal van de medicijnen af. Ik geloof echt dat ik met alleen een gezonde leefstijl mijn bloeddruk op peil kan houden. Natuurlijk doe ik dat in overleg met mijn arts."

Je moet het echt willen

"Zelfs mijn moeder is hierdoor geïnspireerd om met minder zout te koken. Ze ziet aan mij wat het mij heeft opgeleverd. De manier waarop ik dit heb aangepakt is typerend voor mij, maar iedereen moet dat voor zichzelf invullen. Het belangrijkste is dat je het echt zelf moet willen, dan hou je het vol. Dus zoek de manier die het beste bij jou past."

Regelmatig mijn bloeddruk meten

"Mijn bloeddruk laat ik voortaan eens per jaar meten. Dat vind ik heel normaal, want je laat toch ook jaarlijks je gebit controleren."