Dieuwertje zet zich onder andere graag in voor de Hartstichting omdat zijzelf met hart- en vaatziekten te maken heeft. De man van Dieuwertje is hartpatiënt. Hierdoor maakt zij dagelijks van dichtbij mee hoe het is om een hart- en vaatziekte te hebben.

Vaak dotteren

Dieuwertje: “Mijn man heeft al veel dotter- en stentbehandelingen ondergaan. Ik ben ondertussen de tel een beetje kwijt geraakt. Ook heeft hij een ICD, een apparaatje dat ingrijpt als er een gevaarlijke ritmestoornis ontstaat.”

“In het dagelijks leven heeft hij er best veel last van dat zijn hart minder goed functioneert. Hij moet veel inleveren op de kwaliteit van leven. Maar ik moet zeggen: hij draagt het als een held! Hij is totaal niet angstig maar juist heel levenslustig en we genieten samen van heel veel dingen.”

Alle zintuigen op scherp

“Gelukkig is mijn hart gezond. Ik lijk op mijn vaders kant, sterke types wat betreft het hart. Maar ik doe zelf ook mijn best  om  het zo te houden. Ik rook niet, eet gezond, houd van een lekker drankje maar niet te veel, en ik beweeg geregeld.”

“Wel ondervind ik tijdens mijn werk best veel druk en spanning. Maar dat vind ik niet erg. Ik hou wel van die hectiek, de spanning om samen met een groep mensen vanuit het niets een mooi tv- of radioprogramma maken. De adrenaline die door je heen gaat tijdens een live-programma is lekker. Al mijn zintuigen staan dan op scherp.”

Rust opzoeken

"Als tegenhanger van de drukte van het zoek ik in mijn vrije tijd juist vaak de rust op. Ik heb dan een sterke behoefte om in m’n eentje te wandelen in de natuur en lekker weg te dromen. Ik zie dan allerlei prachtige dingen om me heen. Dan denk ik nergens meer aan. Daar ben ik goed in, ik kan gebeurtenissen makkelijk achter me laten. Ik delete ze gewoon uit mijn geheugen.”

Evenwicht tussen werk en privé

“Zelf kom ik uit een warm en betrokken gezin. Mijn ouders hebben me een enorm goede basis meegegeven en gaven me altijd de ruimte om mezelf te zijn. Door hun opvoeding kan ik goed met mijn geweten overweg en ben ik sociaal betrokken.”

“Die basis wil ik mijn kinderen ook meegeven. Ik heb niet altijd het maximale uit mijn carrière gehaald, en weleens mooie aanbiedingen afgeslagen. Dat deed ik omdat ik liever tijd vrijmaakte voor mijn gezin. Nu de kinderen het huis uit zijn, ben ik echt helemaal in evenwicht wat betreft werk en vrije tijd.”

Ambassadeur van de Hartstichting

“Ik ben er trots op om ambassadeur van de Hartstichting te zijn en zo vrijwillig bij te dragen aan het goede werk van de Hartstichting. Al een aantal jaren verzorg ik de presentatie van de Vriendendag. Dat is een dag om vrijwilligers in het zonnetje te zetten. Het is hartstikke mooi om te zien met hoeveel passie vrijwilligers zich inzetten. Vaak al tientallen jaren, met het hele gezin.”

Dieuwertje doet geld in een collectebus van de Hartstichting.

“Die passie zie ik ook terug bij de presentatie van de Dekkerbeurzen. Dit zijn beurzen van de Hartstichting voor jonge onderzoekers. Zij willen met hun onderzoek écht iets betekenen voor hart- en vaatpatiënten. En ik realiseer me dan elke keer weer dat dankzij dat onderzoek mijn man er nog is en dat we samen een goed leven hebben.”