Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

“Bloeddruk meten is heel eenvoudig, het kan in 2 minuten”

“Zelf je bloeddruk meten kan in 2 minuten”

“Zelf je bloeddruk meten kan in 2 minuten”

Als Wim (58) hoort dat hij een hoge bloeddruk heeft, gaat hij zelf actief aan de slag om zijn bloeddruk omlaag te krijgen. Samen met zijn vrouw meet hij nu thuis iedere maand zijn eigen bloeddruk. 'Het stelt eigenlijk niets voor, want ik meet met gemak binnen 2 minuten mijn eigen bloeddruk.'

Jaarlijkse check

“Op aandringen van onze zoons hebben mijn vrouw en ik vorig jaar een preventieve gezondheidscheck gedaan bij Care for Human. Dit wordt vergoed door onze zorgverzekeraar. We kwamen goed door alle testen. Alleen de bloeddruk was veel te hoog. Mijn bovendruk was 197 en de onderdruk 111. De meting werd herhaald, maar de bloeddruk was nog steeds te hoog. Ik werd meteen doorverwezen naar de huisarts. Daar was mijn bloeddruk iets lager, 165/101."

Bloeddruk in de gaten houden

"De huisarts wilde mijn bloeddruk goed in de gaten houden. Ik ging een maand lang 3 keer in de week langs op de praktijk om mijn bloeddruk te meten. Deze was inmiddels iets lager, maar bleef wel aan de hoge kant. De huisarts adviseerde om ook mijn cholesterol- en suikergehalte te laten controleren en mijn nierfunctie. Alle uitslagen waren goed, ik had geen verhoogd risico op hart- en vaatziekten en hoefde daarom geen medicijnen te slikken.”

Enorm verbaasd

"De hoge bloeddruk verbaasde mij enorm, want ik had geen klachten. Naar mijn idee ben ik een gezonde man van 58. Met een lengte van 1,78 en een gewicht van 77 kilo voel ik mijzelf goed in balans. Elke week ga ik een uur hardlopen en ook sta ik zeker tweemaal per week 1,5 uur in de sportschool. Ik ga graag op de crosstrainer en de rest van mijn tijd doe ik aan krachttraining. Omdat ik zoveel sport, had ik echt niet verwacht dat mijn bloeddruk te hoog zou zijn.”

Gezonder leven

“Ik kreeg het advies om meer te bewegen. Dat vond ik best lastig, omdat ik zoveel sport en als contactlensspecialist de hele dag op de been ben. Toch lukte het om gezonder te leven. Zo gaan mijn vrouw en ik vaker samen wandelen, en hebben we onze voeding aangepast. We eten meer groente, fruit en af en toe ongezouten noten. We werken zoveel mogelijk met verse producten en gebruiken zo min mogelijk kant-en-klare producten. Zout toevoegen aan ons eten deden we al niet.”

Houd je bloeddruk gezond

Met onze tips voor gezond leven en lekkere recepten gaat dit lukken! Ontvang ze elke maand in je mailbox. 

Nu aanmelden

Zelf een bloeddrukmeter gekocht

"Mijn huisarts gaf het advies om elk jaar de bloeddruk te laten controleren. Maar het gaf mij een goed gevoel om mijn bloeddruk ook tussentijds in de gaten te houden. Daarom kocht ik eind 2018 zelf een bloeddrukmeter. Op de website van de Hartstichting vond ik goede instructies om zelf de bloeddruk te meten en staat advies over de aanschaf van een betrouwbare meter. Ik heb een meter gekocht die de waarden opslaat in het geheugen. Dat is heel handig voor jezelf, maar ook als je de waarden later met de huisarts wil bespreken."

Meetmomentje op zondagochtend

"Iedere maand meet ik samen met mijn vrouw de bloeddruk, meestal op zondagmorgen. We herhalen de meting dan 1 of 2 keer. Soms meten we de bloeddruk ook na het sporten of tijdens drukke momenten. We zijn dan gewoon benieuwd welk effect dit heeft. Want ik merk nog steeds geen verschil tussen een te hoge bloeddruk of een gezonde bloeddruk, ik voel mij hetzelfde."

Bloeddruk blijven meten

"Gelukkig is mijn bloeddruk nu meestal goed. Het is jammer dat ik niet weet waarom die eerder zo hoog was. Ik had geen last van stress, niet bewust tenminste. We zijn wel gezonder gaan leven. Die hoge bloeddruk heeft mij niet bang gemaakt. Ik vind het juist belangrijk om het in de gaten te houden. We blijven dit de komende jaren doen en raden het andere mensen ook van harte aan.”