Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Vasten: gezond voor je hart?

Vasten: gezond voor je hart?

Vasten: gezond voor je hart?

Tijdens het vasten eet je een bepaalde periode minder of zelfs helemaal niks. Je kunt dit doen uit geloofsovertuiging zoals tijdens de ramadan, of om af te vallen. Maar hoe gezond is vasten voor je hart? 

Periodiek vasten

Als je gaat vasten omdat je af wilt vallen zijn er 3 bekende vormen van periodiek vasten (intermittent fasting):

  • Om de dag vasten: je eet heel weinig (500 tot 600 kilocalorieën) op de dag dat je vast. De andere dag eet je zoals je normaal doet.
  • ​5:2-methode: Je vast 2 dagen en wisselt dit af met 5 dagen gewoon eten.
  • 16:8-methode: Je vast 16 uur per dag en mag de andere 8 uur wel eten.

Hoe gezond is vasten voor je hart?

We vroegen het aan dr. Ineke van Dis, voedingsdeskundige bij de Hartstichting. Zij bestudeerde wetenschappelijke onderzoeken naar periodiek vasten.

Gunstig effect op korte termijn

"De onderzoeken die tot op heden gedaan zijn laten zien dat periodiek vasten op de korte termijn een gunstig effect kan hebben op het vetgehalte, het cholesterol en de bloeddruk. Het is wel logisch dat je afvalt van vasten, want elke vorm van dieet waarbij je minder calorieën eet dan je verbruikt zorgt voor gewichtsverlies."

Kans op terugval

"Deelnemers van onderzoeken krijgen goede begeleiding en ze kijken naar je gebruikelijke eetgewoontes. Als je op eigen houtje gaat vasten, heeft dit veel risico’s. Met periodiek vasten leer je namelijk niet om je bestaande voedingsgewoontes gezonder te maken. Dus als je stopt is er een grote kans dat je terugvalt in je oude patroon."

Langzaam afvallen beter

"Ik zou daarom aanraden om een langzaam en verantwoord dieet te volgen met gezonde voeding en voldoende beweging. Dat is het veiligst, gaat geleidelijk en je kan het ook het langst volhouden. Zeker omdat de studies die het effect en de veiligheid van periodiek vasten op de lange termijn laten zien nog ontbreken”.

Effect lange termijn onbekend

Er zijn nog maar weinig gegevens over de voor- of nadelen voor je gezondheid op de lange termijn. Er is uitgebreider en goed opgezet onderzoek nodig om dit te bevestigen. 

Wat we nog niet weten

  • Is het goed als je dit patroon van regelmatig vasten lange tijd achter elkaar wil doen?
  • Is dit dieet beter of minder goed in vergelijking met andere methoden om af te vallen?
  • Welke vorm van vasten heeft het meest effect?
  • Verlies je blijvend gewicht over een langere periode?
  • Kan regelmatig vasten het risico op hart- en vaatziekten verlagen?

Advies voor hart- en vaatpatiënten

Door je gewicht, cholesterol en bloeddruk te verlagen, kun je het risico op hart- en vaatziekten verlagen. Het is de vraag of periodiek vasten hier de oplossing voor is. Er is eerst meer onderzoek nodig naar de effecten op de lange termijn. Pas dan is het mogelijk om goed advies te geven.

Dr. Ineke van Dis: “Patiënten slikken veel medicijnen en het is absoluut niet goed om die op een lege maag in te nemen. Zij zouden deze methode alleen onder medische begeleiding moeten doen. Ook tijdens zwangerschap, borstvoeding of bij aanleg voor een eetstoornis is periodiek vasten af te raden. ”

Elke maand beweegtips en recepten voor een gezond leven in je mailbox.

Schrijf je in

Ook interessant

Afvallen door een goed eet- en beweegplan

Afvallen door een goed eet- en beweegplan

BMI berekenen

BMI berekenen

Overgewicht

Overgewicht