Uniek onderzoek op kloppend hart

Hartfalen is nu nog niet te genezen. Je hart gaat langzaam achteruit. Met steun van de Hartstichting zetten onderzoekers grote stappen: ze willen het hart buiten het lichaam repareren.

Naar schatting leven er ruim 240.000 mensen met hartfalen in Nederland.

Tweede kans voor Wouter

Wouter Duinisveld
Wouter Duinisveld (42) leeft nog leeft dankzij een donorhart. Op  29-jarige leeftijd kreeg hij een virusinfectie waardoor zijn hart flink beschadigde. Toen zijn hartfunctie minder dan 5% was, kreeg hij 12 jaar geleden een donorhart. Dit heeft hem een tweede kans gegeven. Inmiddels is hij vader van een zoon (7) en dochter (5) en loopt hij zelfs triatlons. Toch is zijn leven niet zorgeloos. Elke griep betekent een ziekenhuisopname.

Hart komt tot leven in het lab

Wouter Duinisveld brengt een bezoek aan het lab en ziet met eigen ogen hoe de wetenschappers een hart tot leven brengen. Hij is sprakeloos als hij een kloppend hart mag vasthouden: "Zo wat gaaf, waanzinnig! Als mijn eigen hart op deze futuristische manier gerepareerd had kunnen worden, had ik dat heel graag laten doen."

In het AD van zaterdag 1 februari stond het verslag van dit bezoek (premium-artikel).

Lees het artikel in het AD

Neem zelf een kijkje in het lab van dit fascinerende onderzoek!
Meer over dit onderzoek