Een (paas)eitje hoort erbij: gezond of niet?

Een ei hoort erbij met Pasen. We eten in het paasweekend meer eieren dan normaal, gemiddeld zijn dit er twee per persoon. Terwijl dit normaal gesproken ongeveer twee eieren per week zijn. En dan heb je nog de chocolade-eitjes. Hoe (on)gezond zijn al die eieren voor jouw hart en vaten?

Betrouwbaar onderzoek

Er zijn heel veel onderzoeken gedaan naar het effect van eieren op onze gezondheid, met wisselende uitkomsten.

Dr. Ineke van Dis, voedingsdeskundige bij de Hartstichting legt uit:

“Het type onderzoek kan erg verschillen. Bij welke bevolkingsgroep is onderzoek gedaan? En hoe was de gezondheid en waren de voedingsgewoonten van deze mensen? Is het onderzoek onafhankelijk uitgevoerd, of door de levensmiddelenindustrie gefinancierd? En zo zijn er nog heel veel factoren die van invloed zijn op de uitkomst van onderzoek naar hoe gezond eieren voor ons zijn.”

Van belang is of er in experimentele onderzoeken daadwerkelijk gekeken is naar het effect van eieren op het cholesterolgehalte in het bloed. In de eidooier zit namelijk cholesterol. Het eten van te veel eieren zou het cholesterolgehalte in je bloed daarom kunnen verhogen. Een te hoog cholesterolgehalte verhoogt de kans op hart- en vaatziekten.

“Maar dat gebeurt niet door alleen in het paasweekend een eitje meer te eten”, benadrukt dr. Ineke van Dis. “Wel is die kans groter als je standaard meer eieren eet dan aanbevolen wordt en je voeding veel verzadigd vet bevat.”

Voedingsstoffen in eieren

Wist je dat een gekookt ei van 50 gram...

• 64 kcal bevat
  • 4,4 gram vet bevat, waarvan twee derde onverzadigd vet
  • ei 186 mg cholesterol bevat

De eidooier is bovendien een goede bron van vitamines en mineralen.

De Hartstichting raadt aan om niet meer dan 2-3 eieren per week te eten. Voor vegetariërs 3-4 eieren per week, omdat zij over het algemeen minder verzadigd vet binnen krijgen.

Chocolade paasei

Maar hoe zit het dan met chocolade-eitjes? Er zijn onderzoeken die aantonen dat chocolade goed is voor je hart en de bloedvaten. Dit heeft te maken met bepaalde stofjes in cacao, zogenaamde flavanolen. De Hartstichting beveelt het eten van veel chocolade echter niet aan.

• Flavanolen maken de bloedvaten soepeler, en dat is gunstig is voor je bloeddruk.
  • Dit effect is aangetoond als je elke dag 200 mg van die cacao-flavanolen eet.
  • Dit komt overeen met 10 gram extra pure chocolade (= 1 paaseitje of blokje).

Dr. Ineke van Dis:

“Er is echter onvoldoende bewijs om te concluderen dat chocolade hart- en vaatziekten kan helpen voorkomen.”

Hoe zit dat dan?

Chocolade bevat naast cacao ook veel verzadigd vet (ongeveer 20%!), suiker en calorieën. Het eten van veel verzadigd vet vergroot de kans op hart- en vaatziekten. De hoeveelheid suiker en calorieën maakt chocolade ook een dikmaker en overgewicht vergroot de kans op hart- en vaatziekten ook.

Geniet tijdens Pasen van een chocolade paaseitje, maar met mate. En als je graag een paaseitje eet, kies dan voor extra pure zonder vulling.

Nieuwsbrief Gezond leven

Elke maand tips over gezond eten, bewegen en ontspannen in je mailbox?

Schrijf je in