Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Tips om werkstress te voorkomen

Mindful op het werk

Mindful op het werk

Je zit met je handen in het haar. Er moet nog heel veel gebeuren aan een project en bent bang de deadline niet te halen. Lees hoe je in dit soort situaties je hoofd koel houdt en werkstress voorkomt.

Maak ruimte in je agenda

Op je werk sta je vaak in de doe-stand. Je hele agenda staat vol en je wil alles perfect uitvoeren. Je rent jezelf nogal eens voorbij. Houd daarom altijd lege ruimte in je agenda voor reflectie of nieuwe ideeën. Het geeft je ook tijd om onverwachte verzoeken van collega's op te pakken. 

5 tips om werkstress te voorkomen

  • Maak een to-do-lijstje en een goede planning, dat biedt overzicht en geeft rust
  • Stel je planning en je doelen op tijd bij
  • Houd je bureau en mailbox zo leeg mogelijk, dat creëert rust 
  • Vraag op tijd je collega's om hulp en zoek samen naar oplossingen
  • Maak je hoofd leeg als je vrij bent en neem afstand van je werk

Beweeg genoeg

Sporten of bewegen maakt je hoofd leeg. Zoek eens naar de mogelijkheden om meer te bewegen tijdens je werk: 

  • neem de trap in plaats van de lift
  • maak een lunchwandeling met je collega's
  • bespreek al wandelend je werkzaamheden met je teammanager

Gelukkig stimuleren veel werkgevers bewegen op het werk door bijvoorbeeld:

  • bureaufietsen of fitnessapparatuur aan te schaffen
  • een beweegvergoeding te geven
  • sportieve workshops of trainingen met korting aan te bieden 

3-minuten-oefening

Sta op een drukke dag een paar keer stil bij jezelf. Neem 3 minuten de tijd om:

  • even rechtop en ontspannen te gaan zitten
  • ​even terugdenken aan wat je de afgelopen uren zo sterk bezighield of waarover je je druk maakte
  • laat die gedachten rusten door je aandacht naar je lichaam te verplaatsen
  • ga na 3 minuten na of er iets veranderd is bij jezelf

Minder snel reageren

Als je veel aan je hoofd hebt, reageer je sneller geïrriteerd op een opmerking of een situatie. Maar die irritatie kost vaak juist extra veel energie. ​Herken je een situatie die spanning oproept? Neem dan even afstand en tel tot 10 voor je reageert.

"Ik zou voor een heel andere insteek kiezen!"

Maakt je collega deze opmerking over een stuk waaraan je weken hebt gewerkt? Neem dan even wat afstand en richt je aandacht op je ademhaling. Beslis daarna pas hoe je reageert. Geef bijvoorbeeld aan dat je benieuwd bent naar zijn mening. Loop rustig samen door het stuk en sta open voor feedback. Vaak zit je meer op een lijn dan je in eerste instantie dacht. 

Mindfulness

Stress op je werk ontstaat vaak door gedachten over dingen die mis kunnen gaan. Met oefeningen in mindfulness leer je hier beter mee omgaan:

  • neem waar wat er in je omgeving gebeurt en luister naar de signalen van je lichaam
  • sta open voor die gedachtes en gevoelens die opkomen, maar oordeel niet
  • accepteer dat deze gedachten er zijn en richt je aandacht daarna weer op je lichaam en je ademhaling

Lees meer over stress

De invloed van angst en depressie op hartziekten

De invloed van angst en depressie op hartziekten

Minder stress in je leven

Minder stress in je leven

Stress en hart- en vaatziekten

Stress en hart- en vaatziekten

Hoe vaak luister jij naar je hart?

Je hart is er altijd voor je, 24 uur per dag. Maar ben jij er ook voor je hart? Ontdek hoe je je hart extra aandacht geeft. 
Meer weten