Een gezonde leefstijl bij hart- en vaatziekten houdt in:

  • niet roken
  • minimaal 30 minuten per dag bewegen
  • gezond eten
  • stress vermijden

Niet roken

Roken is een risicofactor voor hart- en vaatziekten omdat schadelijke deeltjes in de tabaksrook:

  • de bloedvaten vernauwen, waardoor de bloeddruk stijgt
  • de wand van de bloedvaten beschadigen waardoor sneller slagaderverkalking ontstaat
  • het zuurstofgehalte vermindert in het bloed
  • het bloed sneller laten stollen

Deze effecten vergroten uw risico op angina pectoris, hartinfarct, beroerte en vernauwingen van de beenslagaders (etalagebenen).

Als u stopt met roken neemt het risico op hart- en vaatziekten snel af.

Meer over stoppen met roken

Voldoende bewegen

Minimaal 30 minuten per dag bewegen:

  • houdt het hart en de bloedvaten in conditie
  • verlaagt de bloeddruk
  • verlaagt het cholesterolgehalte
  • helpt bij het bereiken of behouden van een gezond gewicht

U hoeft geen topsporter te zijn om op de juiste manier te bewegen. Het gaat er om dat u matig intensief beweegt. Hierbij heeft u een behoorlijke ademhaling (niet buiten adem) en een snellere hartslag.

Meer over bewegen

Gezond gewicht

Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking heeft overgewicht. Ruim 10% heeft een ernstige vorm van overgewicht, obesitas. Overgewicht geeft u een grotere kans op het ontwikkelen van:

  • diabetes
  • een hoog cholesterol
  • hoge bloeddruk

Deze factoren verhogen het risico op hart- en vaatziekten en versterken elkaar. Een gezond gewicht vermindert dit risico. Pak daarom uw overgewicht aan, bijvoorbeeld door het maken van een eet- en beweegplan.

Heeft u een gezond gewicht? Bereken uw BMI

Gezond eten

Een gevarieerde en gezonde voeding is gunstig voor het cholesterolgehalte. Bovendien blijft uw lichaamsgewicht binnen de perken en wordt de kans op een hoge bloeddruk minder groot.

Gezond eten houdt in:

  • zo min mogelijk verzadigd vet
  • weinig zout
  • veel groente en fruit
  • voldoende vezels

Meer over gezonde voeding

Stress vermijden

Stress is een normale reactie van ons lichaam op noodsituaties. Meestal herstelt het lichaam zich snel.

Langdurige stress verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Ook in acute stresssituaties is het risico op hartklachten verhoogd, zoals angina pectoris, een hartinfarct of hartritmestoornissen. Dit geldt vooral voor mensen die al te maken hebben met slagaderverkalking of een erfelijke ritmestoornis.

Meer over stress

Lees ook

Doe De Persoonlijke Gezondheidscheck

Hoe gezond bent u? Met De Persoonlijke Gezondheidscheck krijgt u advies op maat om met uw gezondheid aan de slag te gaan.

Doe De Persoonlijke Gezondheidscheck.

Meer lezen

Deel via: