Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

    Door op bewaar te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor de Gids. Als je de website verlaat, worden de gegevens verwijderd.

    Meer over privacy en voorwaarden.

    Mijn Gids?

    Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

    Een laag cholesterolgehalte geeft minder kans op hart- en vaatziekten. Over het algemeen geldt hoe lager je cholesterol, hoe beter. Met een gezonde leefstijl houd je het cholesterolgehalte in het bloed goed. Ook verhoog je het goede HDL-cholesterolgehalte.

    Gezond leven

    Het risico op een hart- of vaatziekte wordt niet alleen bepaald door het cholesterolgehalte. Is het cholesterol goed, maar heb je bijvoorbeeld wel overgewicht, een hoge bloeddruk of rook je? Ook dit zijn risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Met een gezonde leefstijl pak je tegelijkertijd meer risicofactoren voor hart- en vaatziekten aan

    Een gezonde leefstijl houdt in: 

    • gezond eten: gebruik minder verzadigd vet
    • afvallen bij overgewicht: vooral buikvet verhoogt het cholesterolgehalte
    • voldoende bewegen: minimaal 2,5 uur per week
    • stoppen met roken

    Vragen over cholesterol? 

    • Chat over jouw waarden met de Infolijn (ma t/m vrij van 8.30 - 16.30 uur)
    • Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)

    Gezond eten

    Een gezonde voeding draagt bij aan een goede vetstofwisseling. Eet gevarieerd met veel groente, fruit en voedingsvezels. Gebruik weinig zout en probeer zoveel mogelijk verzadigd vet in de voeding te vervangen door onverzadigd vet. Onverzadigd vet verlaagt het cholesterolgehalte in het bloed. Verzadigd vet verhoogt dit juist.

    Producten met veel onverzadigd vet zijn onder andere:

    • vloeibare bakproducten en olie
    • noten
    • vette vis  

    De meeste oliën bevatten veel onverzadigde vetzuren. Alleen palmolie en kokosolie bevatten naar verhouding wel veel verzadigd vet.

    Vette vis bevat speciale onverzadigde vetten. Deze vetten zijn goed voor het cholesterolgehalte en vooral ook voor het hart. Eet daarom 1 à 2 keer per week vis, waarvan één keer vette vis. Bijvoorbeeld zalm, haring of makreel. Bedenk wel dat vetten veel calorieën bevatten, dus gebruik deze met mate. Als je moeite hebt met een gezonde voeding, kan een diëtist helpen.

    > Meer over gezond eten

    Houd je cholesterol goed met de handige eet- en beweegtips uit onze gratis maandelijkse nieuwsbrief.

    Schrijf je in

    Afvallen bij overgewicht

    Overgewicht gaat vaak samen met een verhoogd cholesterolgehalte in het bloed. Vooral bij veel buikvet neemt het cholesterolgehalte toe. Om dit te voorkomen is een gezonde voeding en voldoende beweging belangrijk. Door voldoende te bewegen verlaag je niet alleen het slechte LDL-cholesterol. Het verhoogt ook het gunstige HDL-cholesterolgehalte. Bereken jouw BMI om te kijken of je een gezond gewicht hebt.

    > Tips om af te vallen

    Stoppen met roken

    Roken verlaagt en beschadigt het gunstige HDL-cholesterolgehalte. Door te stoppen met roken herstelt dit zich weer.

    > Meer over gezond leven

    De beste beweegtips en gezonde recepten elke maand gratis in je mailbox.

    Ja, graag!

    Meer in de Gids Cholesterol
    • Wat is cholesterol?

    • Cholesterolwaarden

    • Cholesterol meten

    • Cholesterol goed houden

    ;