Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Bij een weekmeting meet je een week lang elke ochtend en avond tweemaal je bloeddruk. Een weekmeting kun je doen op advies van je arts of om zelf een beter inzicht te krijgen in je bloeddruk op diverse momenten van de dag. 

Waarom is een weekmeting nodig?

Een weekmeting is vooral belangrijk na het meten van een hoge bloeddruk. Als je wil weten of die vaker zo hoog is of dat het een uitschieter was, dan is een weekmeting handig. Je bloeddruk is namelijk niet de hele dag hetzelfde. Als je de stappen van de weekmeting volgt, krijg je een goed beeld van je bloeddruk op verschillende momenten van een dag.

Uitvoeren weekmeting

Bij een weekmeting meet je 7 dagen je bloeddruk. Dit doe je bij voorkeur steeds op hetzelfde moment van de dag:

  • Meet na het opstaan 2 keer achter elkaar je bloeddruk.
  • Meet ’s avonds 2 keer achter elkaar je bloeddruk.
  • Noteer na elke meting je bovendruk (hoogste getal) en onderdruk (laagste getal).
  • Houd de waarden bij in je agenda, notities op je mobiel, excelschema of onderstaand formulier.

Handig formulier

Het bijhouden van je meetwaarden kan heel gemakkelijk met het handige formulier van de Hartstichting. Print het formulier en vul elke dag 's ochtends en 's avonds de waarden in.

Wanneer naar de arts? 

Bij thuis meten hoort je bloeddruk onder de 135/85 te zijn. Bereken je gemiddelde boven- en onderdruk:

  • Is je bovendruk gemiddeld boven de 135? of
  • Is je onderdruk gemiddeld boven de 85?
  • Neem dan contact op met je huisarts

Tip! Neem de ingevulde waarden mee naar je arts.

Goed om te weten!

Vanaf je 40ste neemt de kans op een hoge bloeddruk toe. Van een hoge bloeddruk voel je vaak niks. Maar het verhoogt wel je kans op een hartinfarct of beroerte. Daarom is het vanaf je 40ste verstandig om jaarlijks je bloeddruk te meten. Dit kan eenvoudig thuis.

Thuis meten

Wil je thuis op een betrouwbare manier je bloeddruk meten? Meet dan altijd op dezelfde manier. Arts David Smeekes laat je zien hoe je dit stap voor stap doet. 

> Meer tips voor thuis meten

Zelf je bloeddruk verlagen

Gezond leven helpt om je bloeddruk te verlagen: gezond eten, minder zout, afvallen, genoeg bewegen en niet roken. Wil je tips hoe je dit aanpakt? 

> Bekijk de 5 tips

Verhalen over bloeddruk

Edwin

Edwin: "Mijn bloeddruk was meerdere keren te hoog"

Luuk

Luuk: "Een hoge bloeddruk is niet alleen iets voor oudere mensen"

Carolien

Carolien: "Een hoge bloeddruk, dát had ik echt nooit verwacht"

Vragen over bloeddruk?

  • Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur)

We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag