24-uurs bloeddrukmeting

Bij een 24-uurs bloeddrukmeting wordt overdag én 's nachts de bloeddruk gemeten. Door het uitvoeren een 24-uurs bloeddrukmeting krijgt de arts een goed beeld van de bloeddruk.

De bloeddruk schommelt gedurende de dag. De bloeddruk gaat omhoog bij inspanning, sterke emoties of bij verandering van houding. Op het spreekuur bij de arts is de bloeddruk vaak hoger dan thuis, als gevolg van de extra spanning rondom het bezoek aan de arts. Dit is normaal en wordt ook wel het witte-jas-fenomeen genoemd.

Door de bloeddruk gedurende langere tijd te meten, worden deze schommelingen goed in kaart gebracht.

Hoe werkt het?

Bij een 24-uurs bloeddrukmeting krijgt iemand een band om de arm met daaraan vast een bloeddrukmeter. De meter wordt op de heup met een riem gedrafen. Het apparaat meet overdag elke 15 minuten de bloeddruk en 's nachts iedere 30 minuten. Het apparaat meet dan ook de hartslag. Tijdens het meten van de bloeddruk blaast band automatisch op en loopt weer leeg. De bloeddrukmeter meet de bovendruk en onderdruk en slaat alle bloeddrukwaarden automatisch op. Patiënten kunnen de bloeddruk zelf niet aflezen. Hiermee wordt voorkomen dat iemand (onbewust) de bloeddruk beïnvloedt.

Risico’s

Een 24-uurs bloeddrukmeting is een veilig onderzoek. Er is wel kans op tintelingen in de arm tijdens de meting, of een pijnlijke arm tijdens het opbladen van de bloeddrukband. Dit gaat vanzelf weer over. Slapen kan lastiger zijn, door het geluid dat het apparaat bij de meting maakt.

Tips voor de meetdagen

Op de meetdag doet u gewoon wat u normaal ook zou doen. Enkele tips:

• Laat de bloeddrukmanchet de hele dag en nacht om uw arm zitten. De draagriem mag 's nachts af.
  • Draag bovenkleding waarvan de mouwen ruim vallen.
  • Niet douchen of baden.
  • Hou gedurende de meting uw arm stil.

Hoe rustiger u uw arm houdt, hoe beter de meting verloopt. Als de meting toch niet lukt, dan herhaalt het apparaat de meting. Controleer of de band nog goed zit als dit meerdere keren achter elkaar gebeurt. Kunt u niet slapen van het geluid van het oppompen? Leg het meetapparaat dan onder uw kussen.

Dagboek bijhouden

U krijgt een dagboekje mee voor al uw bevindingen. Hou bij:

• alle alledaagse activiteiten waarbij u zich moet inspannen, zoals werken, fietsen, of huishouden
  • het tijdstip van het innemen van medicijnen
  • hoe laat u naar bed gaat en weer opstaat
  • overige bijzonderheden die de bloeddruk beïnvloeden, zoals emoties

Vervolg

Als de afgesproken onderzoeksperiode voorbij is, gaat de bloeddrukmeter terug naar het ziekenhuis. In het ziekenhuis leest een computer de bloeddrukmeter uit. De arts bespreekt de uitlag van het onderzoek tijdens een nieuwe afspraak.

Vragen over hart of vaten?

Mail de Infolijn Hart & Vaten

stuur een e-mail

Bel de Infolijn Hart & Vaten 0900 3000 300

maandag t/m vrijdag van 9.00 - 13:00 uur.