Naar content trash arrow-down-light menu paper stack mail-bordered instagram linkedin youtube minus arrow-right heart-border share heart facebook twitter arrow-down stethoscope heartbeat link timer food smoke close briefcase plus question-mark mail sheet external scale search info whatsapp check aed 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 mannen niuews nieuwsbrief onderzoek overgewicht reanimeren recepten roken samenwerken phone sphere location

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

    Door op bewaar te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor de Gids. Als je de website verlaat, worden de gegevens verwijderd.

    Nazorg reanimatie

    Iemand reanimeren is een indrukwekkende ervaring. Om deze gebeurtenis goed te verwerken, kan het helpen erover te praten met bijvoorbeeld familie, vrienden of collega’s. Indien nodig kun je professionele hulp inschakelen.

    Burgerhulpverlener

    In Nederland is er een goed werkend oproepsysteem voor burgerhulpverleners. Na een reanimatie-oproep gaat alles heel snel. Het enige wat telt is zo snel mogelijk hulp bieden, in de hoop dat het slachtoffer het overleeft.

    Helaas loopt het niet altijd goed af. Als je hulp hebt geboden, is het belangrijk dat je jezelf realiseert dat het nooit jouw schuld is. Zonder hulp had het slachtoffer het sowieso niet gered.

    Praten na een reanimatie helpt

    Heb je een reanimatie meegemaakt? Praat er dan over met familie en vrienden. Het kan ook helpen om jouw ervaringen te delen met:

    • andere burgerhulpverleners die bij de reanimatie aanwezig waren, andere mensen die geholpen hebben of ambulancepersoneel
    • een voorlichter van de Infolijn Hart en Vaten
    • de helpdesk van het oproepsysteem in jouw regio: HartslagNu of HartveiligWonen
    • de instructeur van de reanimatiecursus 
    • medewerkers van Sensoor (24 uur per dag)
    • jouw huisarts, die je indien nodig doorverwijst naar een professionele hulpverlener

    In sommige dorpen en steden wordt de nazorg na een reanimatie goed opgepakt door vrijwilligers. Lees bijvoorbeeld het verhaal van Wijnand en Aletta uit Nieuw Lekkerland. Zij coördineren de nazorg in hun dorp.

    Wijnand, burgerhulpverlener

    "In ons dorp hebben we 13 AED's en staan veel vrijwilligers paraat bij een hartstilstand"

    Lees mijn verhaal

    Contact tussen familie en burgerhulpverlener

    Na een reanimatieoproep kan het voor een burgerhulpverlener onduidelijk zijn hoe het met het slachtoffer is afgelopen. Je kunt overwegen om na de reanimatie een kaartje door de bus te doen bij de locatie waar de reanimatie plaatsvond. Zo zoek je op een laagdrempelige manier toenadering tot het slachtoffer of de familie. Voor hen kan het ook prettig zijn als zij weten wie er bij hen heeft geholpen.

    Een aantal tips:

    • probeer de boodschap zo vrijblijvend mogelijk te laten
    • leg uit dat jij hebt gereanimeerd en de lezer sterkte wenst
    • laat je naam en adresgegevens achter, dan kan de lezer beslissen of hij wel of geen contact opneemt.

    Hart4all

    In Brabant en een deel van Gelderland is het systeem Hart4ALL actief. Burgerhulpverleners kunnen met dit systeem in contact komen met de patiënt of nabestaanden.

    Bij een reanimatie krijgt de patiënt een bandje om de pols of de enkel. De burgerhulpverlener(s) en eventueel de familieleden van de patiënt krijgen er ook een. Met de code op het bandje kunnen de burgerhulpverlener(s) en de patiënt of familie zich aanmelden bij Hart4ALL. Als zij aangeven dat ze contact willen, maakt Hart4ALL een match.

    Burgerhulpverlener worden

    Kun je reanimeren? Meld je dan aan als burgerhulpverlener en help levens redden in jouw buurt.

    > Meer over burgerhulpverlening

    Vragen over dit onderwerp?

    Mail de Infolijn

    Bel de Infolijn: 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)

    Lees meer over reanimatie

    Waarom AED aanmelden?

    Waarom AED aanmelden?

    5.000 nieuwe burgerhulpverleners melden zich aan

    5.000 nieuwe burgerhulpverleners melden zich aan

    Mobiel bereik moet verbeteren om levens te redden bij hartstilstand

    Mobiel bereik moet verbeteren om levens te redden bij hartstilstand