Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Nazorg reanimatie

Iemand reanimeren is een indrukwekkende ervaring. Om deze gebeurtenis goed te verwerken, kan het helpen erover te praten met bijvoorbeeld familie, vrienden of collega’s. Indien nodig kun je professionele hulp inschakelen.

In Nederland is er een oproepsysteem voor burgerhulpverleners. Na een reanimatie-oproep gaat alles heel snel. Je biedt zo snel mogelijk hulp, in de hoop dat het slachtoffer het overleeft. Helaas loopt het niet altijd goed af.

Goed om te weten! Heb je hulp geboden bij een hartstilstand? Dan ben je sowieso een held! Het is nooit jouw schuld als iemand het niet redt. Zonder hulp was het slachtoffer zeker overleden.

Praten na een reanimatie helpt

Heb je een reanimatie meegemaakt? Praat er dan over met familie en vrienden. Het kan ook helpen om jouw ervaringen te delen met:

• andere burgerhulpverleners of mensen die bij de reanimatie aanwezig waren of ambulancepersoneel
    • de helpdesk van het oproepsysteem: HartslagNu
    • de instructeur van de reanimatiecursus
    • je huisarts: indien nodig krijg je een verwijzing naar een professionele hulpverlener
    • MIND Korrelatie : professionals bieden anoniem psychische steun - per telefoon en online
    • Luisterlijn: vrijwilligers bieden 24 uur per dag een luisterend oor
    • een voorlichter van de Infolijn Hart en Vaten

Wijnand, burgerhulpverlener

"In ons dorp hebben we 13 AED's en staan veel vrijwilligers paraat bij een hartstilstand"

Lees mijn verhaal

Contact tussen familie en burgerhulpverlener

Nadat je als burgerhulpverlener in actie bent gekomen, is het soms onduidelijk hoe het met het slachtoffer is afgelopen. Je kunt na de reanimatie een kaartje afleveren op de locatie van de reanimatie,  en zo contact zoeken. Voor het slachtoffer of de familie kan het prettig zijn te weten wie er heeft geholpen.

Tips:

• probeer de boodschap zo vrijblijvend mogelijk te laten
    • leg uit dat jij hebt gereanimeerd en de lezer sterkte wenst
    • laat je naam en adresgegevens achter: de ontvanger beslist of hij contact opneemt

Hart4ALL

In Brabant en een deel van Gelderland is het systeem Hart4ALL actief. Burgerhulpverleners kunnen met dit systeem in contact komen met de patiënt of nabestaanden.

Bij een reanimatie krijgt de patiënt een bandje om de pols of de enkel. De burgerhulpverlener(s) en eventueel de familieleden van de patiënt krijgen er ook een. Met de code op het bandje kunnen de burgerhulpverlener(s) en de patiënt of familie zich aanmelden bij Hart4ALL. Als zij aangeven dat ze contact willen, maakt Hart4ALL een match.

Burgerhulpverlener worden

Kun je reanimeren? Meld je dan aan als burgerhulpverlener en help levens redden in jouw buurt.

> Meer over burgerhulpverlening

Lees meer over reanimatie

Steeds vaker snelle hulp bij hartstilstand

Kans op succesvolle reanimatie: Rotterdam scoort het beste