Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

6-Minutenles op school

De Hartstichting biedt middelbare scholen ondersteuning bij het geven van reanimatieles. In de 6-Minutenles van de Hartstichting leren leerlingen reanimeren en een AED gebruiken.

De 6-Minutenles bestaat uit theorie- en praktijkoefeningen. Na 2 tot 4 lesuren weten leerlingen wat ze moeten doen bij een hartstilstand. De 6-Minutenles sluit aan bij vakken zoals biologie, lichamelijke opvoeding, verzorging en maatschappijleer. Je kunt de lessen ook geven in een projectweek.

Voor wie is de 6-Minutenles bedoeld?

De les is geschikt voor:

• leerlingen vanaf 14 jaar (2e leerjaar en hoger)
    • alle niveaus in het voortgezet onderwijs
    • groepen van maximaal 15 leerlingen per leerkracht

Inschrijven 6-Minutenles

Wil je het lesprogramma uitvoeren op jouw school? Schrijf je dan in.

Meld jouw school aan

Aanbod voor scholen

Na inschrijving voor het lesprogramma krijgt jouw school:

• het complete lespakket 6-Minutenles: een digitaal pakket met theorie én praktijkoefeningen voor elke les
    • een certificaat voor alle leerlingen die de 6-Minutenles hebben gevolgd
    • de mogelijkheid om reanimatiematerialen te huren: € 4 tot € 5 per leerling
    • een offerte voor de aanschaf van reanimatiematerialen
    • optie voor intekenen voor de theatervoorstelling Raphaël op jouw school (bekijk de trailer hieronder)

Trailer theatervoorstelling Raphaël

Maak gebruik van de serious game Held

In samenwerking met de TU Delft is de serious game Held ontwikkeld. Met de game leren leerlingen op een uitdagende manier de theorie van reanimeren. De leerlingen spelen de game als huiswerk en krijgen op school nog 2 uur praktijkles.

> Meer over de serious game Held

Certificaat voor leerlingen

Na het spelen van de game en het volgen van 2 uur praktijkles, ontvangen de leerlingen een reanimatie-certificaat. Leerlingen kunnen de game ook na afloop van het project nog spelen, zodat ze de reanimatietheorie blijven herhalen.

Opleiding voor leerkrachten

Leerkrachten die reanimatieles gaan geven op school moeten een opleiding tot reanimatie-instructeur volgen.

De cursus bestaat uit 2 onderdelen:

1. theorie: 2 modules e-learning voorafgaand aan de praktijkdag (4 uur)
    2. praktijkdag op school door een erkend opleidingsinstituut (8 uur)

Na de cursus mogen de leerkrachten reanimatieonderwijs geven aan de leerlingen op school. Het diploma van de leerkrachten is 2 jaar geldig. Na 2 jaar is er een herhalingscursus van een halve dag. De Hartstichting kan de cursus voor de school regelen. De kosten zijn voor rekening van de school.

Carin, leerkracht biologie

"Bij ons op school hebben we dit jaar 260 leerlingen leren reanimeren"

Lees mijn verhaal

Kosten

In dit uitgebreide document vind je meer informatie en een kostenoverzicht voor jouw school.

Vragen over reanimatieles op school?

Mail de Hartstichting

Lees meer over reanimatieonderwijs

Leer reanimeren met de game Held

Aanmelden 6-Minutenles op school