Bij een hartstilstand zijn de eerste 6 minuten cruciaal. Ambulances zijn er vaak niet binnen 6 minuten. Om deze tijd te overbruggen is er een oproepsysteem reanimatie dat werkt met burgerhulpverleners. 

Oproepsysteem reanimatie

Het oproepsysteem reanimatie werkt via de 112-alarmcentrale. Als daar een melding binnenkomt van een hartstilstand, worden direct burgerhulpverleners ingeschakeld. Een aantal krijgt een oproep om direct naar het slachtoffer te gaan en te starten met reanimeren. Anderen krijgen het verzoek om eerst een AED op te halen. Dit kan binnenkort ook uw AED zijn!

Lees wat een burgerhulpverlener doet

Veel AED's nodig

Veel AED’s in Nederland zijn nog niet geregistreerd bij een oproepsysteem. Dat is jammer, want zo duurt het soms langer dan nodig om een AED op te halen en naar het slachtoffer te brengen. Elke AED kan een leven redden bij een hartstilstand. 

Registreer uw AED

Wilt u levens redden in uw buurt? Meld uw AED dan aan bij het oproepsysteem reanimatie in uw regio: HartslagNu of Hartveilig Wonen. Beide systemen werken via de meldkamers van 112.

Meld uw AED aan

 

Praktisch informatie over inzet AED

Wat kunt u verwachten na registratie van uw AED? Lees het antwoord op enkele veel voorkomende vragen.

Mijn AED is geregistreerd bij AED4U, is dat voldoende?

AED4U biedt een overzicht van AED's in Nederland. Maar let op: de AED's die hier geregistreerd zijn, zijn niet automatisch gekoppeld aan een oproepsysteem via de 112-alarmcentrale.

Meld uw AED daarom ook aan bij een oproepsysteem. Alleen op die manier kan de 112-allarmcentrale de locatie van uw AED doorgeven bij een reanimatie. Hoe sneller er een AED ter plekke is, hoe groter de overlevingskans van het slachtoffer!

Ben ik verzekerd tegen vernieling of diefstal van mijn AED?

Het is goed om dit na te vragen bij uw verzekeraar of AED-leverancier. Verzekering tegen diefstal of vandalisme maakt mogelijk deel uit van het servicecontract met de AED-leverancier of de opstalverzekering.

Goed om te weten: om een AED te beschermen zijn er speciale AED-buitenkasten, die beveiligd zijn met een pincode.

Moet een aangemelde AED 24 uur beschikbaar zijn?

Een AED die is aangemeld bij het oproepsysteem is bij voorkeur 24 uur per dag beschikbaar, maar het is geen vereiste. Soms is bedrijfspand 's nachts niet toegankelijk of hangt de AED binnen. In het systeem vermeldt u dan de tijdstippen waarop de AED beschikbaar is.

Hangt uw AED nu binnen? Denk er eens over na om deze aan de buitenkant van het pand op te hangen. Er zijn speciale AED-buitenkasten, die beveiligd zijn met een pincode.

Hoe vaak moet de AED nagekeken worden en wie regelt dit?

De verantwoordelijkheid voor de AED ligt bij de eigenaar. Een AED heeft onderhoud nodig, zelfs als het apparaat niet wordt gebruikt. De batterijen en pads moeten bijvoorbeeld af en toe vervangen worden. Vaak is het onderhoud geregeld via een servicecontract met de AED-leverancier, maar tussentijdse controle van de AED is aanbevolen.

In het oproepsysteem kunt u de verloopdatum aan van de batterijen en de elektroden (pads) invoeren. U krijgt dan automatisch een bericht, als deze datum (bijna) verstreken is.

Hoe krijg ik mijn AED terug na inzet bij een reanimatie?

Een burgerhulpverlener die uw AED ophaalt krijgt de instructie om deze zelf terug te hangen. Meestal doet iemand dat op weg naar huis en is de AED dus maar korte tijd van zijn plek. Het komt zelden voor dat het ambulancepersoneel de AED meeneemt. Ook dan wordt de AED zo snel mogelijk teruggebracht, bijvoorbeeld door de politie.

Als eigenaar krijgt u altijd een e-mail als uw AED ingezet is bij een reanimatie. Controleer dan of de AED daadwerkelijk gebruikt is en vervang indien nodig de elektroden en of de batterijen. Vermeld daarna de nieuwe verloopdata in het systeem.

Wie betaalt de kosten voor de inzet van mijn AED?

Als AED-eigenaar krijgt u de kosten vergoed na de inzet van uw AED.  Declaratie van de kosten kan verlopen via het servicecontract van de AED-leverancier of via de zorgverzekering van het slachtoffer.

Kan ik meerdere AED's aanmelden?

Meerdere AED's aanmelden is mogelijk. Elke AED moet apart in te zetten zijn. Daarom is het nodig dat voor elke AED een apart formulier ingevuld wordt. Heeft uw bedrijf meer dan 10 AED's, neem dan contact met ons op per e-mail.

Aanmelden AED

Help levens redden in uw buurt!

Meld uw AED aan

Vragen?

Heeft u nog vragen? Stel uw vraag per e-mail.

René

Niet te geloven dat ik juist stopte bij een restaurant met een AED op het terras

Deel via: