Klapstuk   hartstichting   petitie reanimatieonderwijs 9

Reanimatieles op de middelbare school redt levens én moet een vast onderdeel van het lespakket/curriculum worden. Met deze boodschap overhandigden leerlingen van het Segbroek College uit Den Haag vandaag namens de Hartstichting een petitie met 36.362 handtekeningen aan directeur Ingrid Brummelman van het Platform Onderwijs2032.

De Hartstichting laat met deze handtekeningen zien dat de samenleving structureel reanimatieonderwijs in het voortgezet onderwijs steunt.

Structureel reanimatieonderwijs

De Hartstichting vindt dat scholieren vanaf 14 jaar op de middelbare school structureel reanimatieles moeten krijgen. Door leerlingen vertrouwd te maken met reanimeren komen er jaarlijks 180.000 jongeren bij die een hartstilstand kunnen herkennen én weten hoe ze in een noodsituatie moeten handelen: 112 bellen, reanimeren en defibrilleren. Hiervoor is slechts een tijdsinvestering van 2 tot 4 lesuren per klas nodig.

6 minuten

Elke week krijgen 300 mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis. De meerderheid hiervan overleeft dit niet. De Hartstichting wil de overleving bij een hartstilstand verhogen naar 25% door van Nederland één 6-minutenzone te maken: slachtoffers van een hartstilstand worden binnen 6 minuten gereanimeerd en gedefibrilleerd met een AED. Zo kunnen er jaarlijks veel extra levens worden gered. Om dit mogelijk te maken, zijn méér mensen nodig die kunnen reanimeren.

Dialoog over toekomstig onderwijs

Het initiatief tot de petitie is afkomstig van cardioloog Ton Gorgels van de stichting Reanimatie-estafette Limburg en in 2014 door de Hartstichting omarmd. De petitie is bewust aangeboden aan het Platform Onderwijs2032: dit platform voert op initiatief van staatssecretaris Dekker (Onderwijs) een maatschappelijke dialoog over de toekomst van het onderwijs.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting: “Ruim 36.000 Nederlanders tekenden de petitie voor reanimatieonderwijs op middelbare scholen. De Hartstichting is blij met deze steun uit de samenleving. Hieruit blijkt dat ons standpunt breed wordt gedeeld: reanimatieonderwijs moet een vast onderdeel van het onderwijscurriculum van de nabije toekomst worden.”

Breed draagvlak

Op dit moment bieden ruim 100 middelbare scholen in Nederland via een lesprogramma van de Hartstichting reanimatieonderwijs aan. Via vergelijkbare initiatieven van studenten geneeskunde in onder meer Maastricht, Rotterdam, Utrecht en Nijmegen worden nog meer scholen bereikt. Deelnemende docenten en leerlingen zijn erg enthousiast over de reanimatielessen. Leerlingen geven aan dat ze het nuttig vinden om te leren reanimeren. Docenten en scholen koppelen terug dat het lesprogramma goed aansluit bij de ‘wettelijke opdracht tot burgerschapsvorming' én bij vakken als biologie, lichamelijke opvoeding, maatschappijleer en verzorging.

Lees meer over reanimatieonderwijs op school en het lesprogramma

Deel via: