Reanimatie event utrecht

Zondag 14 mei werden 1000 mensen in één dag een reanimatietraining om burgerhulpverlener. De Hartstichting organiseerde de grootschalige training in Stadion Galgenwaard om burgerhulpverleners te werven in Utrecht.

Om slachtoffers van een hartstilstand binnen de eerste cruciale zes minuten te kunnen reanimeren, is een netwerk van burgerhulpverleners nodig. In totaal zijn er in Nederland minimaal 170.000 geregistreerde burgerhulpverleners nodig voor een sluitend netwerk, goed verspreid over Nederland. Vandaag komen er 1000 burgerhulpverleners bij, een stap dichterbij een landelijke 6-Minutenzone. De training is in samenwerking met de Philips Foundation georganiseerd.

Alle facetten van reanimeren

De deelnemers leerden hoe je een hartstilstand herkent, wat je dan als eerste moet doen, hoe je iemand beademt en borstcompressies geeft, in welk tempo en hoe je een AED aansluit en bedient. Voorwaarde voor gratis deelname was dat alle cursisten zich direct na afloop van de cursus inschreven als burgerhulpverlener bij het reanimatie oproepsysteem.

Victor Everhardt, wethouder Volksgezondheid en Jeugd: "Als wethouder weet ik hoe belangrijk het is dat bij een hartstilstand snel de juiste hulp wordt geboden. Ik ben er trots op dat er nu in een dag meer dan 1000 burgerhulpverleners bij komen in de regio Utrecht."

Nog 6.869 nodig in de provincie Utrecht

Nog 6.869 geregistreerde burgerhulpverleners zijn nodig om overal in de provincie Utrecht op tijd te kunnen starten met reanimeren. “We roepen dan ook iedereen die kan reanimeren nogmaals op om zich te registreren,“ aldus Floris Italianer van de Hartstichting. “Als burgerhulpverlener kun je levens redden in jouw buurt!”

Levens redden bij een hartstilstand

De Hartstichting heeft het doel om iedereen in Nederland binnen 6 minuten te kunnen helpen bij een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Reanimatie en de inzet van een AED binnen 6 minuten biedt de grootste kans op overleving. Jaarlijks kunnen zo 2.500 levens worden gered. Om dit te kunnen bereiken, bouwt de Hartstichting aan een netwerk van burgerhulpverleners (1% van de Nederlandse bevolking), goed verspreid over het land, die in geval van nood een buurtbewoner direct kunnen helpen. Op dit moment zijn er ruim 160.347 geregistreerde burgerhulpverleners.

Deel via: