Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

'Jong geleerd is gezonder oud.' Door gezond te leven, is de kans het grootst dat je gezond oud wordt.

Een structureel gezonder Nederland

Elke dag gezond eten, voldoende bewegen en niet roken. Dat verkleint de kans dat jongeren op latere leeftijd hart- en vaatziekten krijgen. We doen dit samen met partijen die vergelijkbare doelen hebben.

Een structureel gezonder Nederland.

De situatie

Jong geleerd is gezonder oud

Speerpunt

Een hartgezonde jeugd.

Ons doel

Eén op de 7 kinderen in Nederland heeft overgewicht. En één op de twee volwassenen. Daarnaast roken er nog steeds veel te veel jongeren. Elke dag steken 100 kinderen hun eerste sigaret op. Overgewicht en roken kunnen op latere leeftijd leiden tot hart- en vaatziekten. Met het speerpunt hartgezonde jeugd streven we ernaar dat komende generaties minder hart- en vaatziekten krijgen.

Doelstellingen 2017

• 550 scholen hebben het vignet Gezonde School op het thema Voeding
    • Kindermarketing voor ongezonde voedingsmiddelen is verder aan banden gelegd
    • Onze dagelijkse voeding is een stuk gezonder (minder zout, vet en suiker)
    • De eerste rookvrije generatie is geboren
    • Zijn 200 sportverenigingen (op weg naar) rookvrij

Resultaten 2017

• 688 scholen haalden het vignet Gezonde school met het thema voeding
    • Alliantie Stop Kindermarketing: Ongezonde voeding uitgebreid met 2 nieuwe partners
    • Campagne 'Rookvrije generatie': Verdere activatie
    • 204 sportverenigingen zijn op weg naar een rookvrij sportterrein

Activiteiten 2017

2017 was het afsluitende jaar voor het speerpunt hartgezonde jeugd. We zijn actief geweest met het gezond laten opgroeien van kinderen.  Dit deden we door tabak te ontmoedigen, gezonde voeding te stimuleren en met de voedingsindustrie in gesprek te gaan over kindermarketing.

Alliantie Nederland Rookvrij

• Samen met het Longfonds en KWF Kankerbestrijding vormt de Hartstichting de Alliantie Nederland Rookvrij! (ANR). Het doel is om een samenleving te krijgen waarin niemand meer (over)lijdt aan de gevolgen van roken.
    • In 2015 lanceerde de Alliantie de beweging 'op weg naar een Rookvrije Generatie', die in 2017 flink aan bekendheid heeft gewonnen.
    • De Rookvrije Generatie wil ervoor zorgen dat alle kinderen geboren vanaf 2017 rookvrij opgroeien. We kiezen voor een positieve insteek: een optimistisch beeld van hoe (mooi) de wereld is als die rookvrij is.

Persoonlijke gezondheidscheck

In februari 2015 lanceerden we met negen andere organisaties de Persoonlijke Gezondheidscheck (PGC). De Hartstichting en Unilever hebben in 2017 campagne gevoerd om mensen aan te moedigen de PGG gratis te doen. Ruim 25.000 mensen hebben de online Gezondheidscheck gedaan.

Wat we nog meer deden:

• Gezonde school
    • Rookvrije generatie
    • Rookvrije sportterreinen
    • WEURO 2017
    • Stoptober
    • Stop kindermarketing ongezonde voeding
    • Productverbetering

Vooruitblik

De Hartstichting blijft zich de komende jaren onverminderd inzetten voor een gezonde samenleving. De nadruk ligt hierbij met name op het verbeteren van de productsamenstelling van voeding en op tabaksontmoediging. In 2018 werken we verder aan rookvrije sportverenigingen. Ons doel: eind 2018 zijn 500 sportverenigingen rookvrij. We zoeken nadrukkelijk de samenwerking met andere gezondheidsfondsen om onze jeugd gezond te laten opgroeien.

Lees het uitgebreide verslag van het speerpunt 'Minder ziekte'.

Lees meer over het jaarverslag

Minder sterfte

Minder last

Meer kennis

Samen strijden

Vragen over dit onderwerp?

Mail de Hartstichting

Bel 070 315 55 55 (ma t/m vrij van 8.00 - 17.00 uur)