Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Per week krijgen zo’n 300 mensen buiten het ziekenhuis een hartstilstand. Als iemand binnen 6 minuten wordt gereanimeerd en gedefibrilleerd, is de overlevingskans het grootst. Hulpdiensten zijn vaak niet binnen 6 minuten ter plaatse, daardoor sterven mensen die gered hadden kunnen worden.

Jaarlijks 2.500 levens redden

De Hartstichting wil de beste overlevingskans voor iedereen. Dat kan als heel Nederland een 6-Minutenzone wordt. In een 6-Minutenzone komen buurtgenoten die kunnen reanimeren direct in actie. Zo kunnen 2.500 levens per jaar worden gered.

Jaarlijks 2.500 levens redden per jaar.

De situatie

Elke week krijgen 300 mensen buiten het ziekenhuis een hartstilstand.

Speerpunt

Nederland één 6-minutenzone.

Ons doel

Als reanimatie en defibrillatie overal in Nederland binnen 6 minuten start, stijgt de overleving bij een hartstilstand naar 25%. De Hartstichting wil dat Nederland één 6-Minutenzone wordt waardoor iedereen binnen 6 minuten hulp kan krijgen. Dit willen we bereiken door te zorgen dat:

• elke buurt voldoende burgerhulpverleners heeft
    • elke buurt voldoende aangemelde AED's heeft
    • zoveel mogelijk mensen een reanimatiecursus volgen en die elk jaar herhalen
    • leerlingen op school leren reanimeren

Doelstellingen 2017

• er zijn 170.000 burgerhulpverleners geregistreerd
    • 80% van Nederland heeft een goede dekking qua burgerhulpverleners
    • er zijn 12.000 AED’s geregistreerd
    • we hebben een netwerk van reanimatiepartners op locaties door heel Nederland

Resultaten 2017

• 174.853 burgerhulpverleners
    • 12.000 aangemelde AED's
    • 83.335 cursisten opgeleid in 2017 door onze reanimatiepartners
    • 457 aangesloten reanimatiepartners

Activiteiten 2017

Alle 112-meldkamers in Nederland hebben een oproepsysteem voor burgerhulpverleners en AED’s. In 2017 ging onze aandacht uit naar het vergroten van de bekendheid van het oproepsysteem en het werven van burgerhulpverleners. Ons doel voor 2017 was dat overal in Nederland minimaal 1 procent van de inwoners is aangemeld als burgerhulpverlener. We zijn er trots op dat de 170.000 behaald is!

Vooruitblik

In 2018 richten we ons op:
    • Verdere werving van burgerhulpverleners, om te zorgen dat we landelijk in elke wijk de gewenste dekkingsgraad van 1 procent burgerhulpverleners hebben
    • Onder AED-eigenaren campagne voeren om hen op te roepen hun AED’s aan te melden bij het oproepsysteem
    • In samenwerking met onze partner Phillips starten we een crowdfunding campagne BuurtAED.nl
    • Het voeren van een campagne om de signalen van een hartstilstand en beroerte sneller te herkennen
    • Om de 6-Minutenzones te laten slagen, moeten alle meldkamerregio’s het nieuwe landelijk oproepsysteem actief gebruiken

Lees het uitgebreide verslag van het speerpunt 'Minder sterfte'.

Lees meer over het jaarverslag

Minder ziekte

Minder last

Meer kennis

Samen strijden

Vragen over dit onderwerp?

Mail de Hartstichting

Bel 070 315 55 55 (ma t/m vrij van 8.00 - 17.00 uur)