Hartstichting.nl wordt geladen

Gevolgen hoog cholesterol

In het dagelijks leven merk je niets van hoog cholesterol. Een hoog cholesterol kan je risico op een hart- of vaatziekte verhogen. Lees op deze pagina wat de mogelijke gevolgen zijn van een hoog cholesterol.

Slagaderverkalking

Een verhoogd cholesterolgehalte draagt bij aan het ontstaan van slagaderverkalking, waarbij de slagaders steeds nauwer worden. Cholesteroldeeltjes en andere vetachtige stoffen blijven kleven op beschadigde plekken in de wanden van slagaders. Er ontstaat een verdikking, een zogenaamde plaque. Langs een plaque kan minder bloed stromen. Organen (zoals het hart of de hersenen) krijgen hierdoor minder zuurstof. Een plaque kan ook scheuren. Er ontstaat dan een bloedprop. Die kan het bloedvat direct afsluiten of met de bloedstroom meegevoerd worden. Verderop kan de bloedprop blijven steken. De bloedtoevoer wordt zo helemaal afgesloten. Het weefsel erachter krijgt geen zuurstof meer en sterft af.

Gevolgen slagaderverkalking

De meeste hart- en vaatziekten worden veroorzaakt door slagaderverkalking. Hoog cholesterol is daarom een risicofactor voor hart- en vaatziekten. De gevolgen van slagaderverkalking zijn afhankelijk van welk bloedvat wordt afgesloten.

Slagaderverkalking kan leiden tot:

Hoe hoger het cholesterolgehalte, hoe groter het risico op een hartinfarct, beroerte of andere gevolgen van slagaderverkalking.

Wat je merkt van een hoog cholesterol

Van een verhoogd cholesterolgehalte merk je niets, je hebt geen klachten. Het eerste signaal kan een hartinfarct of een beroerte zijn. Het is daarom goed om je cholesterolgehalte te weten. Je kunt dit laten meten met een bloedonderzoek.

• Uiterlijke kenmerken

Soms zijn er wel uiterlijke kenmerken, zoals:

• een witgele ring rond de iris voor een leeftijd van 45 jaar. De iris is het gekleurde deel van het oog. Dit verschijnsel heet arcus lipoïdes
    • gelige bobbeltjes rond de oogleden: xanthelasmata
    • verdikkingen op de achillespees of de pezen van de handen, ellebogen of voeten, ook wel (pees)xanthomen genoemd

Deze kenmerken komen over het algemeen voor bij mensen met Familiaire Hypercholesterolemie (FH). FH is een erfelijke vorm van hoog cholesterol. Het cholesterolgehalte is bij deze mensen vaak erg verhoogd.

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag