Hartstichting.nl wordt geladen

Een paar algemene aandachtspunten:

•  Geef bij binnenkomst bij de balie of kassa aan dat je het Hartstichting bloeddrukmeetpunt komt begeleiden. De contactpersoon op de locatie zal je verder helpen.
  • Je hebt recht op een halfuur pauze bij een werkdag van 6 uur. Laat je pauzetijd afhangen van de drukte op het meetpunt. Leg tijdens je pauze het pauzebordje op tafel om aan te geven dat het meetpunt tijdelijk gesloten is
  • Roken tijdens de werkuren en pauzes is niet toegestaan.
  • Hou je aan de algemene hygiëneregels: nies en hoest in de binnenkant van je elleboog, was je handen regelmatig en gebruik papieren zakdoekjes.

1. Meetpunt klaarzetten

Voorafgaand aan de Mei Meet Maand ontvangt de locatie een meetpakket van de Hartstichting. Hierin zitten alle materialen die nodig zijn op het meetpunt. Bij aankomst wijst de contactpersoon aan waar het meetpunt opgebouwd mag worden en geeft je het meetpakket of bouwt het meetpunt samen met jou op. Op de eerste meetdag kan het zijn dat de tafel en stoelen nog op de goede plek moeten worden gezet. Vraag dit aan je contactpersoon.

Een bloeddruk meetpunt

Goed om te weten:

• In principe hoeft het meetpunt niet elke dag opnieuw opgebouwd te worden, maar dit hangt af van de locatie. Check of de poster al op de locatie hangt. Zo niet, vraag of deze in de etalage bij de Etos of bij balie/kassa op andere locaties kan worden opgehangen.
  • Doe de batterijen in de bloeddrukmeter
  • Leg de bloeddrukkaartjes, de kleurenwijzer, het QR-code bordje, de turflijst en pennen op tafel.
  • Op de eerste meetdag kruis je op de turflijst aan bij wat voor soort locatie je een meetpunt begeleidt (Etos, Intersport, bibliotheek of thuiszorgwinkel) en schrijf je het adres + de plaats van het meetpunt op.
  • Aanwezige materialen

• Bloeddrukmeter + extra batterijen
    • Banner (is niet op elke locatie aanwezig)
    • Kleurenwijzer bloeddrukwaarden
    • Bloeddrukkaartjes om mee te geven
    • Posters
    • Turflijst
    • 'Meetpunt gesloten' bordje
    • 'Pauze' bordje
    • 'QR-code' bordje
    • Afvalzakken
    • Desinfectiegel
    • Desinfectiedoekjes voor schoonmaken bloeddrukmeter
    • Mondkapjes

2. Bezoekers uitnodigen en bloeddruk meten

• Nodig mensen actief uit om hun bloeddruk te komen meten (vooral 40-plussers). Stap zelf op bezoekers af, en vertel dat je namens de hartstichting een gratis bloeddruk meting kan doen en waarom dit zo belangrijk is.

Bijvoorbeeld: “Goedemorgen, ik ben Chantal. Ik ben hier namens de Hartstichting en ik mag u vandaag uitnodigen voor een gratis bloeddruk meting”.

• Komt de bezoeker zelf naar je meetpunt toe? Zorg voor een warm en enthousiast welkom.

Bijvoorbeeld: “Welkom! Wat leuk dat u interesse heeft!”

• Laat de bezoeker plaatsnemen bij het meetpunt en leg uit hoe je straks te werk gaat. Vraag de bezoeker naar zijn of haar leeftijd en of hij of zij speciaal voor het bloeddrukmeetpunt naar de locatie is gekomen. Dit vul je in op de turflijst.
  • Turflijst:
    • Hier houd je alle metingen bij door de leeftijdscategorie van bezoekers aan te kruisen en aan te kruisen of de bezoeker speciaal voor het meetpunt naar de locatie is gekomen.
    • Het goed invullen van de turflijst is erg belangrijk. Neem hier even de tijd voor, hoe druk het ook is. De Hartstichting wil achteraf graag weten hoeveel mensen hun bloeddruk hebben gemeten op de bloeddrukmeetpunten.
  • Na de meting en het advies volgens de kleurenwijzer vraag je of de bezoeker nog vragen heeft en bedank je voor de interesse.
  • Zorg ervoor dat de bloeddrukmeter nooit onbemand op het meetpunt staat. Ben je alleen? Vraag iemand op te letten of breng hem naar de balie of kassa als je naar het toilet gaat of pauze hebt.

Maak regelmatig schoon vanwege corona

• Neem na elke meting de bloeddrukmeter af met een ontsmettingsdoekje.
  • Veeg de bovenkant van de meter en de binnenkant van de manchet goed af.
  • Er zijn mondkapjes op het meetpunt die je mag gebruiken als je dat wilt.
  • Zorg dat het meetpunt er altijd netjes uitziet

3. Meetpunt opruimen

• Als je klaar bent, overleg je met je contactpersoon waar je de bloeddrukmeter en turflijst op een veilige plek kan opbergen tot de volgende meetdag.
  • Is het de laatste dag van het meetpunt, stop alle materialen terug in de doos en lever deze in bij de contactpersoon.

En dan zit jouw werkdag op het meetpunt erop. Alvast veel succes!

Vragen?

Heb je vragen over het opzetten van een bloeddrukmeetpunt?