“De afgelopen 10 jaar zijn veel wetenschappers het belang gaan zien van de allerkleinste bloedvaatjes in ons hart,’ vertelt Maryam Kavousi van het Erasmus MC. ‘Er wordt steeds meer onderzoek naar gedaan. Toch is het nog steeds onduidelijk hoe je patiënten het beste kunt behandelen, en wat precies de man-vrouwverschillen zijn.”

Minder zuurstof naar hartspier

De kleinste bloedvaten zijn belangrijk voor de overdracht van zuurstof vanuit het bloed naar de hartspier. Die zuurstofoverdracht werkt niet altijd goed, bijvoorbeeld doordat het bloed te langzaam stroomt, de bloedvaatjes te veel samenknijpen of zijn vernauwd door slagaderverkalking.

Artsen kunnen nu lastig zien of er iets mis is met de kleine vaatjes, legt Kavousi uit. “Je kunt deze bloedvaatjes niet van binnenuit bekijken via een dun slangetje (een katheter), zoals bij de grotere bloedvaten wel kan.”

Maryam Kavousi: We maken een overzicht van eerder onderzoek naar de kleinste bloedvaatjes in het hart. En zijn hierbij benieuwd naar de man-vrouwverschillen.

Al het onderzoek analyseren

Kavousi en haar collega’s willen weten hoe vaak aandoeningen aan de kleine bloedvaatjes precies voorkomen, hoe je de diagnose zou kunnen stellen, en wat goede behandelingen zijn. Ze gaan daarom nauwkeurig al het wetenschappelijk onderzoek naar de ‘microvaatjes’ analyseren, en kijken naar eventuele man-vrouwverschillen. Want een goed overzicht hiervan ontbreekt op dit moment.

Kavousi: “Onze resultaten bespreken we met cardiologen en internisten. Samen kunnen we kijken welke vervolgstappen nodig zijn om aandoeningen aan de kleine vaatjes te voorkomen en behandelen, zowel bij mannen als bij vrouwen.”

Onderzoek naar het vrouwenhart

Er is meer onderzoek nodig om hartziekten bij vrouwen eerder te herkennen én te behandelen.

Kennisachterstand inhalen

De Hartstichting en overheidsorganisatie ZonMw investeren samen bijna € 100.000 in dit onderzoek.

Dit is een van de projecten waarmee de Hartstichting zorgt dat de kennisachterstand over hart- en vaatziekten bij vrouwen wordt ingehaald.

Lees meer over de andere projecten

Onderzoek naar het vrouwenhart

Wetenschappelijk onderzoek naar hart- en vaatziekten is echter tot nu toe voornamelijk gedaan bij mannen. De resultaten van deze onderzoeken zijn niet zomaar te gebruiken bij vrouwen. We willen de kennisachterstand rondom hart- en vaatziekten bij vrouwen zo snel mogelijk inhalen.

Lees meer over onderzoek naar het vrouwenhart

Dr. Harriette Verwey - cardioloog

Er is nog veel werk te verzetten voor het vrouwenhart.

Deel via: