“Ik verbaas me erover dat de invloed van psychologische klachten op hart- en vaatziekten zo weinig aandacht krijgt,” vertelt Paula Mommersteeg van de Universiteit van Tilburg. “We weten dat bijvoorbeeld stress, angst en depressie je risico op deze ziekten vergroten.”

Juist voor vrouwen is het belangrijk dat er meer aandacht komt voor psychologische risicofactoren, stelt Mommersteeg. “Angst en depressie komen bij vrouwen twee keer zoveel voor als bij mannen.”

Meer stresshormonen en ongezond leven

Wie zich langere tijd somber, gestrest of angstig voelt, heeft langdurig stresshormonen in het bloed. Die hormonen hebben meerdere effecten: bloeddruk en hartslag stijgen, en de  afweer verslechtert, waardoor bijvoorbeeld de ontwikkeling van slagaderverkalking sneller gaat.

Mommersteeg: “Mensen die niet lekker in hun vel zitten gaan zich vaak ook ongezonder gedragen: minder bewegen, meer roken, ongezonder eten. En ze slikken minder trouw hun medicijnen, zoals cholesterolverlagers.”

Alles bij elkaar ontstaat een hoger risico op vernauwingen in de kransslagaders, de bloedvaten die de hartspier van bloed voorzien. Een hartinfarct of pijn op de borst is vaak het gevolg.

Paula Mommersteeg: Angst en depressie komen bij vrouwen twee keer zoveel voor als bij mannen.

Vrouwen hebben andere klachten

Aan het onderzoek naar de relatie tussen psychologische klachten en hartklachten doen vaak meer mannen mee dan vrouwen, vertelt Mommersteeg. “Dit komt doordat de meeste onderzoeken zich richten op hartziekten met duidelijke vernauwingen van de kransslagader, of met een klassiek beeld van hartklachten, zoals pijn op de borst met uitstraling naar de linkerarm.”

Maar vrouwen hebben soms andere hartklachten. En bij vrouwen zijn vaker de allerkleinste vertakkingen van slagaders in het hart vernauwd. Mommersteeg: “Met dit onderzoek wil ik erachter komen of de relatie tussen psychologische klachten en hartziekten bij vrouwen anders is dan bij mannen.”

Resultaten direct gebruiken

De resultaten zal ze via onder meer wetenschappelijke publicaties en een symposium voor artsen zoveel mogelijk verspreiden. Zodat de nieuwe inzichten direct worden gebruikt om de zorg voor vrouwen en mannen met hart- en vaatziekten te verbeteren.

Kennisachterstand inhalen

De Hartstichting en overheidsorganisatie ZonMw steken samen bijna € 100.000 in dit onderzoek. Dit is een van de projecten waarmee de Hartstichting zorgt dat de kennisachterstand over hart- en vaatziekten bij vrouwen wordt ingehaald.

Lees meer over de andere projecten

Onderzoek naar het vrouwenhart

Wetenschappelijk onderzoek naar hart- en vaatziekten is echter tot nu toe voornamelijk gedaan bij mannen. De resultaten van deze onderzoeken zijn niet zomaar te gebruiken bij vrouwen. We willen de kennisachterstand rondom hart- en vaatziekten bij vrouwen zo snel mogelijk inhalen.

Lees meer over onderzoek naar het vrouwenhart

Onderzoek naar het vrouwenhart

Er is meer onderzoek nodig om hartziekten bij vrouwen eerder te herkennen én te behandelen.

Dr. Harriette Verwey - cardioloog

Er is nog veel werk te verzetten voor het vrouwenhart.

Deel via: