Zo verzorg je reanimatietrainingen tijdens een pandemie

Door de coronamaatregelen hadden veel bedrijven te maken met beperkingen. Gelukkig zijn onze reanimatiepartners hier creatief mee omgegaan. In dit artikel delen twee reanimatiepartners hun creatieve oplossingen. Benieuwd? Lees dan dit artikel.

Stichting Beemster Hart Safe

Trainen in kleinere groepen, samenwerken in een treintje en eigen materialen voor iedere cursist. Dit is samenvattend hoe Stichting Beemster Hart Safe de reanimatietrainingen heeft vormgegeven. Trainster Gerda de Vink vertelt hoe de Stichting creatief binnen de richtlijnen de training vormgeeft.

Actar poppen zijn een uitkomst

"Voor de pandemie werkten we met Laerdal reanimatiepoppen. Toen de pandemie begon besloten we over te stappen naar Actar poppen," vertelt Gerda. "Deze zijn namelijk gemakkelijker schoon te maken. Ook is het gemakkelijker om de long van de pop te vervangen. Iedere cursist heeft een eigen pop en long. Zo verkleinen we de kans op besmettingen."

Gerda vindt de Actar poppen minder realistisch en een stuk stugger dan de Laerdal reanimatiepoppen. "Voor het oefenen in het reanimeren werken Actar poppen prima. Als we oefenen in het bevestigen van de AED, gebruiken we wel een Laerdal pop. Dat doen de cursisten om en om. Tussendoor reinigen ze hun handen en raken ze verder niets aan."

Reanimeren op muziek

Het is lastig om op 1,5 meter afstand te zien of cursisten goed reanimeren. Daar heeft Stichting Beemster Hart Safe een oplossing voor. "Wij hebben muziek die precies het reanimatietempo aangeeft," vertelt Gerda. "We vertellen cursisten dat deze vijf minuten moeten reanimeren op het tempo van de muziek."

Stoppen is geen optie

Sommige cursisten geven aan dat 5 minuten reanimeren zwaar is. In de praktijk komt het voor dat het reanimeren vijf minuten of langer duurt. "Het kan voorkomen dat je alleen bij een slachtoffer bent en moet reanimeren tot de ambulance er is. Stoppen is dan geen optie! Trainen op tempo helpt de cursisten hun grenzen te verleggen." legt Gerda uit.

Voldoende ruimte om te oefenen

Stichting Beemster Hart Safe heeft de reanimatietrainingen opgedeeld in drie onderdelen, namelijk:

1. Theorie en achtergrondinformatie
  2. Oefenen in reanimeren en aansluiten AED
  3. Kinderreanimatie

Door de drie onderdelen in verschillende ruimtes te geven, hebben de cursisten voldoende ruimte om te oefenen. "Het onderdeel kinderreanimatie bieden wij extra aan. We willen de cursisten altijd iets nieuws meegeven.  Ook willen we ze voldoende ruimte aanbieden om op verschillende poppen te oefenen." aldus Gerda.

Het nieuwe samenwerken

Door de 1,5 meter maatregel is het samenwerken tijdens het reanimeren lastig te oefenen. Gelukkig hebben ze bij Stichting Beemster Hart Safe een oplossing gevonden.

"In plaats van tegenover elkaar zitten bij een pop, werken we in een treintje. Dus de een schuift op naar het hoofdeind tijdens de analyse van de AED en drukt nog op de knop, terwijl de ander aansluit bij het voeteneind en meteen na de schok de reanimatie voortzet.” aldus Gerda.

Zevenbergen Hartveilig

Ook bij Zevenbergen Hartveilig hebben ze de afgelopen tijd niet stilgezeten. Reanimatie-instructeur Marco Sep vertelt hoe zij de cursisten zo goed mogelijk hebben getraind. “Door de coronapandemie hebben we een behoorlijke achterstand opgelopen in het trainen van mensen. Omdat het belangrijk is om goed getraind te blijven, hebben wij nagedacht hoe we deze achterstand konden inhalen.”

Online theorieles

"We merken dat vooral oudere cursisten het nog spannend vinden om naar de trainingslocatie te komen. Als tussenoplossing bieden we een online theorieles aan. Hoewel wij vinden dat dit geen perfecte manier van trainen is, merken we dat de cursisten deze mogelijkheid waarderen."

Kruisbesmetting voorkomen

"Aangezien we de theorie al online behandelen, kunnen we de praktijkles kort houden," vertelt Marco. "We trainen vier mensen in een uur. De cursisten hebben genoeg ruimte en een eigen pop. Ook krijgen ze een eigen masker en long. Hierdoor kunnen we een kruisbesmetting voorkomen."

Ook interessant voor jou

“Na 16 jaar moet Dordrecht hartveilig worden”

Nieuwe zoekmachine reanimatiepartners

Reanimatiecursussen voor zakelijke relaties