Hartstilstand zonder getuige: en dan?

Een hartstilstand zonder getuige: en dan?

Jaarlijks krijgen zo’n 17.000 mensen in Nederland een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Er is niet altijd iemand bij die direct de hulpdiensten kan alarmeren. Ook in zo'n situatie willen we dat het slachtoffer een kans op overleven heeft. Dat is dan ook het doel van ons nieuwe programma ‘Hartstilstand zonder getuigen’.

Nieuw onderzoeksprogramma

De Hartstichting heeft een onderzoeksprogramma opgezet voor het ontwikkelen van een oplossing bij een hartstilstand zonder getuige. Snelle herkenning van een hartstilstand zonder getuige is namelijk mogelijk, met behulp van technologie. Denk aan een wearable die een hartstilstand snel herkent op basis van bijvoorbeeld hartslag, ademhaling of andere relevante parameters. Als alles wijst op een hartstilstand, alarmeert deze oplossing automatisch de hulpdiensten. Dit kan levens redden, daarom is het belangrijk dat dit er zo snel mogelijk komt.

Ook met een getuige eerder hulp

Ook als er wel een omstander aanwezig is, is niet altijd direct duidelijk dat er sprake is van een hartstilstand. Er gaat dan kostbare tijd verloren. Snelle herkenning van een hartstilstand door een technische oplossing zorgt voor tijdwinst voor het slachtoffer.

Samen een oplossing zoeken

Afgelopen 4 november heeft de Hartstichting een digitale netwerkbijeenkomst georganiseerd als kick-off van het onderzoeksprogramma. Het doel van de bijeenkomst was om de juiste partijen bij elkaar te brengen om uiteindelijk tot zo’n oplossing te kunnen komen. Partijen kunnen nu hiervoor een onderzoeksvoorstel indienen bij de Hartstichting.

Binnen 5 jaar een product

Onze wens is dat we binnen 5 jaar een product ontwikkelen waarmee we mensen die een hartstilstand krijgen zonder een getuige, een kans op overleven geven.

Tip: wijs onderzoekers op dit programma!

Ken jij onderzoekers die interesse hebben in dit onderzoeksprogramma? Wijs ze er dan op dat ze nu een onderzoeksvoorstel in kunnen dienen.

> Meer info en indienen onderzoeksvoorstel