Geslaagde Reanimatiepartnerdag 2022

Op zaterdag 4 juni stroomde het Van der Valk hotel in Vianen vol met 150 bestuursleden en instructeurs van de reanimatiepartners van de Hartstichting. Zij kwamen samen voor de Reanimatiepartnerdag 2022. In drie presentaties en drie workshops gingen we in op verschillende aspecten van reanimatie en reanimatietraining. Dit resulteerde in een zeer geslaagde partnerdag, die door de deelnemers zelfs met een 8,5 werd beoordeeld. Benieuwd wat je gemist hebt of terugkijken? Bekijk dan de downloads hieronder.

Deelnemers beoordeelden de Reanimatiepartnerdag 2022 met maar liefst 8,5.

Presentaties

Beademing bij reanimatie

Hoe om te gaan met cursisten die niet willen beademen? Of die er vragen over hebben? Hans van Schuppen, urgentie-anesthesioloog en MMT arts werkzaam in het Amsterdam UMC, deelde zijn tips. Het toevoegen van beademing aan borstcompressies zorgt namelijk voor een hogere overlevingskans en een betere neurologische uitkomst.

Hartstilstand zonder getuige

Wat als er geen omstander is om te alarmeren bij een hartstilstand? Karin Eizema en Gilian Flohr van de Hartstichting vertelden over de ontwikkeling van een slim horloge dat een hartstilstand herkent en vervolgens rechtstreeks 112 en HartslagNu alarmeert. Dit kan de overlevingskansen van slachtoffers vergroten. Karin en Gilian vertelden hoe het proces verliep tot aan het verstrekken van de onderzoeksubsidies aan de onderzoeksgroepen. En voor welke uitdagingen de onderzoekers de komende jaren staan.

Reanimatiepartnerplatform

Op de website van de Hartstichting staan reanimatiecursussen door heel Nederland. Wie wil leren reanimeren, kan hier informatie vinden over het dichtstbijzijnde cursusaanbod. Het aanbod wordt door de reanimatiepartners zelf aangevuld. Anna van Boggelen van de Hartstichting vertelde meer over het platform. Wist u dat er recent een update is geweest waardoor het platform nog beter en makkelijker werkt?

Workshops

Presteren onder druk

Stef Bouman, AIOS anesthesiologie in het Maastricht UMC+, stelde de deelnemers bij de start van zijn workshop ‘presteren onder druk’ direct op de proef. Hij vroeg ze om simpele vragen te beantwoorden terwijl ze afleidende geluiden hoorden. En om door een rietje te ademen na het maken van kniebuigingen. Eenvoudig? Dat viel tegen!

Prestatieverlies door druk is onvermijdelijk. Maar wie er bewust op reflecteert en traint, kan zijn prestaties wel verbeteren. Daarover vertelde Stef meer.

Scenariotraining

Saskia Borman en Stephan Pfennings van opleidingscentrum Hippocampus legden uit waarom scenariotraining nuttig is en voor welke doelgroep. Ze demonstreerden hoe je met vier cursisten en een aantal simpele voorwerpen een scenario kunt trainen. Met de deelnemers spraken ze over verschillende aspecten van scenariotraining, zoals mogelijke trainingsdoelen bij scenariotraining en het al dan niet ingrijpen door instructeurs tijdens zo’n training.

Tip: In het scenarioboek van de Nederlandse Reanimatie Raad staat een groot aantal scenario’s uitgeschreven waarmee instructeurs voldoende materiaal hebben om mee te trainen.

Jongeren enthousiasmeren om te leren reanimeren

Hoe kunnen we jongeren enthousiasmeren om te leren reanimeren? Onder leiding van Hans de Jong, leerkracht biologie en opleider, bedachten de deelnemers in deze workshop ideeën om jongeren te bereiken.

De uiteenlopende ideeën werden ingedeeld in categorieën op basis van impact en uitvoerbaarheid. Dat zorgde voor een mooie opbrengst, met daarin ook een aantal toepasbare ideeën voor de Hartstichting.

Bedankt!

Aan alle deelnemers: hartelijk dank voor uw komst en uw input.

We zien u graag weer in 2023!

Ook interessant voor jou

Reanimatiepartners krabbelen op sinds eerste coronajaar

Nieuwe zoekmachine reanimatiepartners

Reanimatiecursussen voor zakelijke relaties