Young@Heart event groot succes

Young@Heart event najaar 2018

Op 23 maart was het 4e Young@Heart event. Dit keer was het thema diversiteit. En ook werden er weer 2 winnaars van de Crazy Ideas bekend gemaakt.

De goede opkomst van jonge, talentvolle cardiovasculaire onderzoekers, het enthousiasme om elkaar te  inspireren, de pittige discussies en het netwerken maakten deze dag zeer succesvol. Op naar het volgende event dit najaar!

Gezamenlijk initiatief

De Hartstichting werkt samen met Young@Heart, NL-HI en CVON om talentvolle, jonge wetenschappers te helpen zich te ontwikkelen in het cardiovasculaire veld. Dit evenement is een gezamenlijk initiatief.

Crazy Idea pitches

Op de bijeenkomst pitchten 5 talentvolle onderzoekers hun innovatieve idee. De jury en het publiek stelden kritische vragen en stemden op het meest aansprekende voorstel. De 2 onderzoekers met het beste Crazy Ideas ontvingen elk € 50.000,-. De 3 andere kandidaten ontvingen elk € 1.000,- voor een werkreis en/of congresbezoek.

Winnaars Crazy Idea maart 2018

• Verena Schwach: beïnvloeden cardiale ritme met ultrageluid
  • Tom Seijkens: cardiotoxiciteit van chemotherapie

Diversiteit in onderzoek

Waar denk je aan bij het woord diversiteit? Je team en collega’s? Of misschien je proefdieren of proefpersonen? De verschillende kenmerken die nodig zijn voor een goede afspiegeling van de werkelijkheid?

De sprekers benoemden verschillende perspectieven:

• Psychiater en onderzoeker Joeri Tijdink besprak de 'succesvolle onderzoeker' en legde uit hoe het brein van een onderzoeker werkt.
  • Hester den Ruijter, cardioloog en hoofddocent aan de UU, vertelde over de verschillen en overeenkomsten tussen vrouwen en mannen in onderzoek.
  • Aminate Cairo, lector Inclusive Education aan de Haagse Hogeschool, vroeg zich af hoe onze culturele geschiedenis onze huidige normen en waarden beïnvloedt.

Lector Aminate Cairo:

"Aan welk verhaal hechten we de meeste waarde en delen we met anderen?"

Aanscherpen en verruimen

In de workshops in de middag werden de deelnemers uitgedaagd om te schakelen tussen FAIR datamanagement en discussies over ‘Moet jouw onderzoeksteam bestaan uit klonen van jezelf?’

Professor Joost Frenkel zorgde voor een levendige discussie met de vraag of je een betere arts wordt als je gepromoveerd bent. De meningen waren verdeeld en soms zeer uitgesproken. De workshops hebben ieders blik absoluut verruimd en aangescherpt.

Professor Joost Frenkel:

"Ben je een betere onderzoeker als je gepromoveerd bent?"

Young@Heart event najaar 2018

Was je er deze keer niet bij? Jammer, maar mis de volgende kans niet! In het najaar staat er weer een nieuw Young@Heart event op de agenda. Houd de aankondiging in de gaten!

Vragen over diversiteit of talentontwikkeling?