Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Unieke flasmobstudie Eerder Herkennen

Unieke flashmobstudie: Eerder herkennen ACS

Hoe kunnen huisartsen het beste de kans op een ACS (acuut coronair syndroom) inschatten en daardoor het aantal onnodige spoedverwijzingen verminderen? Deze vraag staat centraal bij de unieke flasmobstudie in de Huisarts HART Week van 20 tot en met 26 november.

Hoe werkt het?

Binnen 7 dagen beantwoorden huisartsen in heel Nederland 9 eenvoudige consultvragen. Samen met de uiteindelijke diagnose van de patiënt kunnen de onderzoekers binnen korte tijd een conclusie trekken.

Hieruit volgt mogelijk een eenvoudige klinische basisregel (Marburg Heart Score) om huisartsen te ondersteunen in het wel of niet met spoed doorverwijzen van een patiënt naar een cardioloog. Ook kunnen de resultaten de basis zijn voor vervolgonderzoek.

Patiënten registreren

Het onderzoeksteam nodigt alle huisartsen (in opleiding) in Nederland uit om mee te doen aan deze studie. Hen wordt gevraagd alle patiënten te registeren die mogelijk ACS hebben en die met spoed naar een cardioloog doorverwezen worden.

Veel betrokken partijen

ZonMw financiert deze uniek  flashmobstudie. De organisatie is in handen van de universiteiten van Maastricht en Leiden.
    Het team bestaat uit:

• Angel Schols (arts en promovendus)

• Jochen Cals (huisarts en projectleider)

• Geert-Jan Dinant (hoogleraar huisartsgeneeskunde)

• Robert Willemsen (kaderhuisarts hart- en vaatziekten)

• Tobias Bonten (huisarts in opleiding en onderzoeker)

• Patricia Stassen (internist acute geneeskunde)

• Bas Kietselaer (cardioloog)

Hartstichting enthousiast

De Hartstichting steunt dit onderzoek van harte om 2 redenen:

• Het gezamenlijke belang van het eerder herkennen en opsporen van hart- en vaatziekten, dat hoog op de agenda van de Hartstichting staat

• De vernieuwende manier van kort en krachtig onderzoek: een inspiratie voor andere onderzoekers

Huisarts HART Week

De Huisarts HART Week is van 20 tot en met 26 november.

> Meer over Huisarts HART Week

Onderzoek naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten