Coronavirus: adviezen voor hartpatiënten

Er komen continu nieuwe berichten binnen over corona. Mogelijk maak je je als hartpatiënt zorgen om het nieuwe coronavirus of wil je iets weten over onze activiteiten. Op deze pagina houden we je op de hoogte.

Veelgestelde vragen

Hier vind je de meest gestelde vragen aan de Hartstichting. Met persoonlijke vragen kun je onze Infolijn bellen of chatten.

Medische vragen

Lopen hart- en vaatpatiënten extra risico?

Iedereen kan besmet raken met het coronavirus. Mensen met hart- en vaatziekten hebben géén grotere kans hierop.

Bij sommige mensen verloopt de ziekte wel ernstiger dan bij anderen. Dit lijkt vooral zo te zijn bij mensen bij wie het afweersysteem zwakker is. Die zijn extra kwetsbaar, omdat het lichaam het virus moeilijker kan bestrijden.

> Lees welke hart- en vaatpatiënten extra risico lopen

Verhogen bloeddrukverlagers de kans op besmetting met het coronavirus?

• Er is geen wetenschappelijk bewijs dat deze medicijnen het risico op besmetting en op een ernstiger verloop vergroten. Het gaat in berichten over ACE-remmers en angiotensine-receptor-blokkers ARB's.
  • Sterker nog: er zijn aanwijzingen dat deze medicijnen zelfs beschermen en ernstige ophopingen van vocht in de longen voorkomen. Daarom is er met steun van de Hartstichting een onderzoek gestart.

> Meer lezen over het onderzoek

Hebben longklachten bij corona invloed op je hart?

Door het coronavirus kun je klachten krijgen van je longen en luchtwegen, zoals hoesten, kortademigheid of een longontsteking zorgen. Dat heeft invloed op het hart. Het hart moet harder werken om het zuurstofrijke bloed door het lichaam te pompen. Mensen met hartfalen kunnen verergering van hun klachten krijgen, omdat het hart bij hen al minder goed pompt.

Update: 1 mei 2020

Wanneer bel je de huisarts als je klachten hebt?

Bij verkoudheidsklachten of koorts

• Je hoeft de huisarts niet te bellen als je milde verkoudheidsklachten hebt: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden.
  • ​Blijf thuis, ziek uit en zorg dat je anderen niet besmet. Houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand tot andere mensen.

Worden je klachten erger?

• Heb je koorts (meer dan 38 graden) en hoest je of adem je moeilijk? Dan moet je wel bellen met de huisarts of huisartsenpost.
  • Neem bij ernstige klachten altijd direct contact op.

Val je onder de risicogroep omdat je ouder dan 70 jaar bent of een chronische hartziekte of diabetes hebt? Bel dan de huisarts als je koorts krijgt. Ook als je naast koorts geen andere klachten hebt.

Advies, RIVM. Update 7-4-2020

Wat is bekend over stolsels in de longen bij corona?

Ontstekingen bij een corona-infectie kunnen de bloedstolling activeren. Daardoor vormen zich gemakkelijker bloedstolsels in het bloed. Bloedstolsels kunnen bloedvaten afsluiten, zoals bloedvaten in de longen of hersenen.

Onderzoek bij patiënten op de IC

Onderzoekers van het LUMC ontdekten dat bijna de helft van de coronapatiënten op de intensive care bloedstolsels in de longen of hersenen heeft. Dit kan een longembolie of herseninfarct tot gevolg hebben. Een longembolie komt het meeste voor, een herseninfarct minder vaak.

Geldt dit ook voor coronapatiënten thuis?

Dat is nog niet bekend. Onderzoek moet uitwijzen of het risico op deze bloedstolsels en de ernstige gevolgen hiervan ook gelden voor coronapatiënten thuis.

Meer lezen

• Bij longembolie sluit een bloedstolsel een bloedvat in de longen af. Lees meer
  • ​Bij een herseninfarct sluit een bloedstolsel een bloedvat in de hersenen af. Lees meer

Onderzoek het nieuwe coronavirus

• Wetenschappers over de hele wereld werken aan een vaccin tegen het huidige coronavirus.
  • Er is veel kennis nodig over het nieuwe virus en de behandeling.
  • Ook de Hartstichting is direct gestart met hartonderzoek naar corona.
Spoedonderzoek naar corona

Wie loopt extra risico en wat is de beste behandeling? We zijn direct met onderzoek gestart, zodat we snel antwoord hebben op deze vragen. Vind jij dit ook belangrijk?

Doneer nu

Praktische vragen

Kan ik als hartpatiënt blijven werken?

Op dit moment is het advies om zoveel mogelijk thuis te werken. Als thuiswerken niet mogelijk is, moeten werkgevers een veilige werkomgeving kunnen bieden. Er wordt een groot beroep gedaan op medewerkers in de zorg of andere vitale beroepen. We kunnen ons voorstellen dat je je zorgen maakt als je hartpatiënt bent en niet thuis kunt werken. In het artikel risico's voor hartpatiënten vind je tips en de richtlijn van de overheid.

Update: 18-4-2020

Kan ik nog naar het ziekenhuis voor controle-afspraken?

Het ziekenhuis houdt goed in de gaten of de afspraak urgent is en of het in jouw geval verantwoord is om te komen. Het is soms mogelijk:

• een afspraak uit te stellen
  • een telefonische afspraak te houden

Probeer bezoek aan mensen die opgenomen zijn zoveel mogelijk te vermijden. Je kunt hen natuurlijk wel bellen, appen, skypen of een kaartje sturen.

Update: 26 maart 2020

Kan ik nog zelf boodschappen doen?

Probeer zo min mogelijk naar de supermarkt te gaan, bijvoorbeeld 1 keer per week. Of ga op minder drukke momenten. Sommige supermarkten stellen extra uurtjes in voor kwetsbare groepen.

In de supermarkten gelden de adviezen van het RIVM:

• Houd 1,5 meter afstand.
  • Was na het boodschappen doen altijd je handen en raak je gezicht niet aan.

Alternatieven:

• Doe online je boodschappen en laat ze voor de deur bezorgen.
  • Vraag of er iemand in de omgeving boodschappen voor je doet.

Update: 4 april 2020

Vragen over activiteiten Hartstichting

Hoe zit het wervers of collectanten aan de deur?

De huis-aan-huis-collecte van 5 tot en met 11 april kon dit jaar niet doorgaan. Ook de huis-aan-huis-werving, die normaal het hele jaar doorloopt, is vanaf zondag 15 maart stilgelegd. Dit jaar is er daarom digitaal gecollecteerd

Gaan reanimatiecursussen door?

Vanaf 15 juni mogen er weer reanimatiecursussen worden gegeven met aangepaste richtlijnen. De Nederlandse Reanimatieraad (NRR) heeft met een aantal andere organisaties een protocol opgesteld om EHBO-, BHV- en reanimatiecursussen te kunnen geven. Wil je weten of een reanimatiecursus doorgaat? Neem dan contact op met de Reanimatiepartner in jouw buurt, dus niet met de Hartstichting.

> Zoek een cursus in je buurt

Hoe zit het met reanimatie en worden burgerhulpverleners nog opgeroepen?

Het coronavirus verspreidt zich onder andere via de luchtwegen. Dit betekent dat er voorzichtig moet worden omgaan bij reanimaties.

> Lees het advies

Wat heb je voor klachten?

Veel voorkomende klachten na besmetting met het coronavirus zijn koorts, hoesten, kortademigheid en longontsteking. Andere klachten zijn spierpijn, hoofdpijn, keelpijn en moeheid. De klachten lijken veel op een gewone griep. Het verschil is alleen vast te stellen met een test.

De ziekte verloopt heel verschillend:

• Veel mensen hebben milde klachten en genezen na een paar dagen.
  • Mensen die in het ziekenhuis terecht komen hebben soms weken nodig om te herstellen.

Gewoon bellen! Bel tijdens de coronacrisis gewoon je huisarts bij al je klachten. Ook nu is je arts er er voor je.

> Oproep aan patiënten

Wat kun je zelf doen?

Het virus verspreidt zich via druppeltjes in de lucht, net zoals bij virussen die griep en verkoudheid veroorzaken.

Hoe verklein je de kans op besmetting en verspreiding van corona?

Hier enkele tips voor minder kans op besmetting en verspreiding virus.

Persoonlijke hygiëne

• Was je handen vaak met water en zeep (20 seconden).
  • Nies en hoest in de binnenkant van de elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze na gebruik weg.
  • Zit zo min mogelijk met je handen aan je mond, neus en ogen.

Afstand en sociaal contact

• Schud geen handen.
  • Houd 1,5 meter afstand tot andere mensen.
  • Werk zoveel mogelijk thuis.
  • Blijf uit de buurt van besmette of zieke personen.
  • Blijf thuis als je klachten hebt zoals verkoudheid, hoesten of koorts hebt (als er 1 iemand in het huishouden koorts heeft blijft iedereen thuis)
  • Ontvang zo min mogelijk bezoek (maximaal 3 bezoekers en dan met 1,5 afstand van elkaar)
  • Vermijd drukke plekken, geef elkaar de ruimte.
  • Ga niet op bezoek bij ouderen (70+) of chronisch zieken.

Let op: voor risicogroepen gelden iets andere adviezen. Deze lees je hier.

Lees alles over de maatregelen op rivm.nl of rijksoverheid.nl

Vragen?

Infolijn Hartstichting

Maak je je zorgen over het coronavirus omdat je hartpatiënt bent? Of heb je een persoonlijke vraag over bijvoorbeeld jouw risico? We doen ons best om je zo goed mogelijk te helpen!

• Bel: 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chatten: stel je vraag tussen 8.30 en 16.30 uur

Contact RIVM

Op de website van het RIVM vind je actuele informatie en adviezen over het coronavirus.

Ook interessant voor jou

Harm

Harm: "Ik dacht even dat het mijn hart was, maar het was corona"

Hartonderzoek naar betere behandeling van corona

Hoe kunnen huisartsen hartpatiënten met corona beter behandelen?