Tineke en Corine: "Een jaar om nooit te vergeten"

Tineke Parlevliet en Corine Lutz werken als voorlichter bij de Hartstichting. Elke dag beantwoorden ze samen met 3 andere voorlichters veel vragen over hart- en vaatziekten. Samen blikken ze terug op 2020: een roerig en druk jaar. De meeste vragen gingen over corona en bloeddruk.

Hoeveel vragen in 2020?

Tineke: “Via de chat, telefoon, social media en e-mail kregen wij in totaal 16.000 vragen binnen. Dit is veel meer dan vorige jaren. Vooral de vragen per chat zijn enorm toegenomen. Zo'n 70% van de vragen beantwoorden we op die manier.”

3.900 vragen over bloeddruk

Tineke: “Daarnaast kregen we natuurlijk ook gewoon vragen over andere onderwerpen. Zo gingen 3.900 vragen over bloeddruk. In het najaar waren dit er extra veel door onze campagne die mensen opriep om vanaf hun 40e elk jaar hun bloeddruk te meten. In zo'n campagne krijgen wij veel vragen over de gemeten waarde. En mensen maken zich bijvoorbeeld zorgen over een hoge bloeddruk en vragen of ze naar de dokter moeten gaan. Of willen weten hoe je je bloeddruk kunt verlagen.”

Corine: “Sinds het najaar van 2020 hebben we een online tool om je bloeddruk te checken. Handig is dat je na het invoeren van je waarden direct online advies krijgt.”

Weet jij je bloeddruk? Vraag online advies.

Vul je waarden in

2.900 vragen over corona

2020 stond grotendeels in het teken van corona. Dit was ook te merken aan de vragen die de voorlichters binnenkregen. Ze beantwoordden 2.900 vragen over corona. Heel veel mensen wilden weten of ze in de risicogroep vielen. Dat was in het begin allemaal erg onduidelijk.

Loop ik als hartpatiënt meer risico op corona?
Is het verstandig dat ik blijf werken?
Mag ik oppassen op mijn kleinkinderen?

Tineke: “De Hartstichting heeft eind maart 2020 een live-uitzending verzorgd op Facebook waarin een huisarts en onderzoeker ingingen op de vele vragen die er waren. Dat bericht leverde gelijk ook weer ruim 600 nieuwe vragen op voor ons.”

Corine: “Het is heel goed te begrijpen dat mensen zich zorgen maakten. Maar helaas was er nog veel onduidelijk en hadden ook wij niet alle antwoorden. In de loop van het jaar kwamen er steeds weer nieuwe vragen bij, zoals vragen over mondkapjes.”

Corine: “In 2021 gaan veel vragen over het vaccin. We hebben de meest gestelde vragen voorgelegd aan huisarts David Smeekes die bij de Hartstichting werkt. In een video geeft hij hier antwoord op. Hier kunnen we nu mooi naar verwijzen.”

Hulp van Chatbot Hartie

Tineke: “Een mooie ontwikkeling is dat we sinds eind 2020 hulp krijgen van onze chatbot Hartie. Die kan vragen over bloeddruk beantwoorden. In de loop van 2021 gaan we Hartie inzetten voor steeds meer onderwerpen. We verwachten niet dat Hartie ons werk overbodig maakt, het is gewoon een fijne online collega!”

Veel emotionele gesprekken

Corine: “Het was een druk jaar waarin we veel mensen hebben geholpen. Mensen waarderen het erg dat we er zijn. Het waren vaak ook best emotionele gesprekken. Alleen al door te luisteren bied je veel steun. Je neemt de tijd om samen naar een oplossing te zoeken. We zijn geen artsen, dus verwijzen vaak door naar de eigen huisarts. Maar ook dat is waardevol. Dat duwtje in de rug kunnen mensen vaak gebruiken. Want ze willen niet altijd zomaar hun arts 'lastig' vallen. Zeker niet in coronatijd. Kortom, het was voor alle voorlichters een jaar om niet snel te vergeten!”

We zijn er ook voor jou!

• uitleg over ziekte, onderzoek, behandeling of gezond leven
  • een gesprek met de arts voor- of nabespreken
  • een luisterend oor als je je zorgen maakt

Chat via de button onder in beeld: 10.00 - 16.30
Bel 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur)

We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag

Samen sterk voor gezonde harten

Coronavirus: wie loopt risico?