Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Weet jij hoe je je hart gezond houdt? Belangrijke waarden om in de gaten te houden zijn je bloeddruk, cholesterol, bloedsuiker en je BMI. Door deze goed te houden, heb je minder kans op hart- en vaatziekten.

Bloeddruk

 

Ongeveer 1 op de 3 Nederlanders (30-70 jaar) heeft een hoge bloeddruk of gebruikt hier medicijnen voor.

Je merkt het vaak niet als je bloeddruk verhoogd is. Daarom is het verstandig om vanaf je 40e elk jaar je bloeddruk te meten. Je hebt een hoge bloeddruk als de bovendruk hoger is dan 140 en/of de onderdruk hoger is dan 90. Thuis is dit iets lager. Dan zijn de waarden 135/85.

Je bloeddruk in rust is lager dan 140/90

> Meer uitleg over bloeddruk

Cholesterol

Ongeveer 1 op de 4 Nederlanders (30 -70 jaar) heeft een hoog cholesterol.

Je hoort van je arts meestal 3 waarden: totaal cholesterol, LDL-en  HDL-cholesterol. Vooral een hoog LDL-cholesterol mag niet te hoog zijn. Dit verhoogt jhe kans op het vernauwen van je bloedvaten. 

Je LDL-cholesterol is lager dan 2,5 mmol/l

> Meer over cholesterolwaarden

BMI

Ongeveer 1 op de 2 Nederlanders boven de 18 heeft overgewicht.

De BMI is een maat voor overgewicht en zegt iets over je gewicht in verhouding tot je lengte. Is je BMI als volwassene tussen de 18,5 en 25?  Dan heb je een gezond gewicht.

Je BMI is lager dan 25

> Bereken je BMI

Diabetes

Om je risico op hart- en vaatziekten in te schatten, laat de arts meestal ook de waardes voor bloedsuiker (glucosegehalte) meten. Hiermee is te bepalen of je diabetes hebt. Diabetes is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. 

> Meer over diabetes

Totaalplaatje

Wanneer moet je je zorgen maken? De arts bekijkt al deze waarden in zijn geheel. Daarnaast kijkt hij of zij ook naar je leefstijl, bijvoorbeeld of je rookt, genoeg beweegt en gezond eet. Door gezond te leven verlaag je je risico op hart- en vaatziekten.

> Meer over risicofactoren

Wat is jouw hartleeftijd?

Bereken in 2 minuten

Tips voor gezond leven

Afvallen door een goed eet- en beweegplan

Afvallen door een goed eet- en beweegplan

Bewegen op jouw manier

Bewegen op jouw manier

Gezonde recepten

Gezonde recepten